Från uppfinnare av vinterdäcket till ett företag i världsklass
Nokian Tyres, uppfinnare av vinterdäcket fyller 120 år
Nokian Tyres firar 120 år som däckindustrins pionjär. Innovativa produkter, ett tillförlitligt varumärke och engagemanget att ge bra kundservice har gett världens nordligaste däcktillverkare en stark position på marknaden. Under sina 120 år har Nokian Tyres vuxit till ett företag i världsklass. Ett företag som har blicken riktad mot framtiden, redo att möta alla de nya möjligheter som världen i ständig förändring erbjuder på.
– Vi är stolta över våra rötter, vårt starka arv av tekniskt pionjärskap, hög kvalitet och vår sammanarbetsanda Hakkapeliitta Spirit. Som experter på nordiska förhållanden har vi stöttat och underlättat säkra transporter i decennier. Det ger oss en bra grund att tillsammans med våra medarbetare, kunder och samarbetspartners utveckla företaget och bli ännu mer framgångsrikt, säger Hille Korhonen, vd för Nokian Tyres plc.
Nokian Tyres är en stor del av den finska gummiindustrins historia. Finlands Gummifabrik Ab startades år 1898 och i början producerade företaget gummigaloscher, gummitätningar, slangar, batonger för polisen och senare även cykeldäck. Produktionen av bildäck började senare på 1900-talet när antalet bilar började öka.
Det första industriella genomslaget för Nokian Tyres var lanseringen av världens första vinterdäck ”Kelirengas”. Två år senare var det dags för det första Hakkapeliitta vinterdäcket, vilket öppnade dörrarna för tillväxt även internationellt. Nokian Hakkapeliitta har varit det ledande vinterdäcksvarumärket i över 80 år.
Förnyelse för framtiden
Dagens Nokian Tyres är världens mest lönsamma däckföretag. Företaget har 4 600 anställda världen över och omsätter cirka 1,6 miljarder euro om året. Företagets produkter säljs i nästan sextio länder. Megatrender som till exempel en ny typ av mobilitet, digitalisering och klimatförändringar är utmaningar för industrin, men erbjuder också nya intressanta tillväxtmöjligheter.
– Vi kan även i fortsättningen vara ett av de ledande företagen i branschen genom att vi ständigt förnyar oss och investerar i utveckling. Det innebär exempelvis att vi ska expandera utanför den traditionella vinterdäcksmarknaden och investerar i tjänster som gör det ännu mer enkelt att ta hand om sina däck. Vi avser att fortsätta vårt systematiska och hållbara arbete när det gäller att utveckla innovativa lösningar och att bevara vår förmåga att snabbt och flexibelt anamma förändringar som sker runtomkring oss, säger Hille Korhonen.
Nokian Tyres förnyar även sitt varumärke för att hedra sitt 120-års jubileum. Det förnyade varumärket reflekterar företagets långa historia, hållbara arbetssätt och nordiska värden.