Försäljning och resultat uppåt för Yokohama 2018

Yokohama rapport

Yokohama har presenterat sitt finansiella resultat för 2018

Yokohama ökade omsättningen med 0,6% jämfört med samma period föregående år, till 650,2 miljarder yen och en ökning med 1,7% ökning av rörelseresultatet till 59,3 miljarder yen. Siffrorna för båda dessa var Yokohamas högsta någonsin. Rörelseresultatet minskade med 1,4% till 53,5 miljarder yen och vinsten hänförlig till ägarna till moderbolaget minskade med 10,9% till 35,6 miljarder yen. Dessa nedgångar speglar en avgift på 11,2 miljarder yen för nedskrivning av tillgångar i Yokohamas US-däckproduktionsdotterbolag Yokohama Tire Manufacturing Mississippi, LLC.

I segmentet Däck minskade försäljningsintäkterna när det gäller OE i Japan och utomlands. I Japan drabbades verksamheten av produktövergångar för fordonsmodeller utrustade med Yokohama-däck och från produktionsjusteringar hos biltillverkare i samband med naturkatastrofer. Utomeuropeiska affärer led av produktionsanpassningar av biltillverkare i Kina som krävdes av svag försäljning. Yokohama vann under året nya OE-uppdrag för premiumbilar i Japan och utomlands.

Yokohama redovisade försäljningstillväxt på den japanska marknaden för ersättningsdäck. Företaget där gynnades av stark försäljning av vinterdäck, ledd av iceGUARD 6 studless snödäck. Den japansk verksamheten för ersättningsdäck har också gynnats av kraftfull marknadsföring av premiumklassdäcken i Yokohamas globala flaggskeppsvarumärke, ADVAN, och de bränslebesparande däcken i företagets BluEarth-serie. Verksamheten gällande ersättningsdäck utanför Japan minskade på grund av negativa vädertrender, valutabestånd i vissa ekonomier och den negativa effekten av efterfrågan på grund av oro över amerikanska och kinesiska handelsfriktioner.

I segmentet ATG (Alliance Tire Group) ökade försäljningsintäkterna på grund av vinster i originalutrustning, vilket återspeglades av en fortsatt återhämtning i efterfrågan på jordbruksmaskiner.

Yokohamas budgetprognos för år 2019 visar på en omsättning på 660,0 miljarder yen, en ökning med 1,5% jämfört med föregående år.