Fd. tjuv visar hur lätt man stjäl hjul trots hjullås, men riktigt så enkelt är det väl inte?

Anders Adali, Fd bankrånare och numera säkerhetskonsult på besök hos ABS Wheels

En undersökning som ABS Wheels har gjort visar att majoriteten av Svenska bilägare känner sig trygga med hjullås eller låsbultar.  Enligt ABS visar man med videon nedan att speciallås inte hjälper. Det har bara en “avskräckande” effekt.

ABS Wheels tog kontakt med Anders Adali, Fd yrkeskriminell som under 90-talet var ökänd i den undre världen. Syftet var att låta Anders visa hur enkelt tjuvarna stjäl svenska bilisters dyrbara hjul.

– Hjullås har en avskräckande effekt, men det hjälper inte om det är proffs i närheten som vill komma åt dina hjul berättar Anders Adali

– Det är viktigt att att göra det svårare för tjuven genom att fördröja de hela. Däck och fälgar speciellt med dyrare premiumdäck kan ge en bra hacka till tjuven, en del exporteras även utomlands. Låsbultar fördröjer arbetet och gör det svårare för tjuven, däremot hjälper det inte om det kommer ett riktigt proffs berättar Anders Adali.

– Ja det ger trots allt ett litet extra skydd och gör att tjuven måste banka ut hjulet, det gör att processen tar längre tid och på så sett kan exempelvis bra Gransamverkan skydda varandra säger Anders Adali.

– Personligen tycker jag att man bör använda låsbultar, men det är som allt annat. Vill tjuven ta dina prylar så gör hen det ändå säger Andie Lahdo.

Joakim Held, ägare och grundare till Däckavisen.se tycker till
Jag håller inte med! Så enkelt som det påstås vara i videon är det inte att lossa en låsbult. Det vet alla som försökt lossa en låsbult/låsmutter som sitter fast.

– För det första räcker det inte att ha med sig en storlek på hylsan, om man nu inte vet exakt vilken storlek det är både för att passa innermått och för att få plats.

– En del låsbultar/muttrar har dessutom en rörlig ring runt huvudet eller andra lösningar som försvårar.

– I videon slår Anderx bredvid hylsan två gånger och man har förberett med en lös hjulmutter som är lätt att få loss.

– I verkligheten är det inte alltid lika lätt att få ett tillräckligt bra grepp om bult/mutter och man kan få slå fast den ett flertal gånger.

– Jag kan också tycka att spärrhandtaget är något klent för att användas till detta ändamål.

– Det brukar även underlätta att ha något att lyfta bilen med för att få loss hjulet när muttrar/bultar är lösa.

– Att komma fram med verktygen i innerfickan på en rock och sedan släpa bort 4 hjul känns inte heller helt verklighetstroget men man vill väl få det att se proffsigt ut. 

Sammantaget tar det betydligt längre tid att få loss fyra låsbultar än vad filmen visar, risken är dessutom stor att övriga bultar/muttrar sitter betydligt hårdare och tar lång tid att få loss.

Se själv i videon nedan:


About Däckavisen 1170 Articles
Nordens ledande däcktidning med nyheter om däck och fälg för hela däckbranschen!