Falken inför 5-års garanti för alla däck
Kunder som väljer Falken kommer nu att dra nytta av den extra försäkringen av en omfattande femårig garanti för hela sitt sortiment av personbilar, stadsjeepar, lätta lastbilar och lastbilsdäck.
Garantin täcker också Falkens OE-fabriksdäck. Den enkla och transparenta processen kräver ingen registrering, vilket gör det enkelt att hantera och säkerställer att både återförsäljare och kund är kompenserade och i slutändan nöjda.
Giltigt från försäljningsdatumet (eller DOT-koden på däcket där inget kvitto finns), har alla Falken däck nu en garanti med obegränsad körsträcka mot tillverkningsfel i fem år eller tills mönsterdjupet mäter två mm i ett av de viktigaste mönsterdjupsspåren . Vid eventuella anspråk kommer återförsäljaren att inspektera däcket och returnera det till Falkens tekniska serviceavdelning.
Om en defekt upptäcks, krediteras återförsäljaren, enligt en beräkning genom att multiplicera inköpspriset med det återstående mönsterdjupet i procent av den ursprungliga mönsterdjupet, upp till minst två mm. På begäran kan ett nytt däck levereras för att ersätta däck med mer än 90 procent återstående mönsterdjup.
Detta belopp krediteras återförsäljaren som i sin tur gör en återbetalning till slutkund. En extra hanteringsavgift för att täcka kostnader (undersökning, montering, å-avgift, administration) kommer att säkerställa att återförsäljaren är helt kompenserad för sitt arbete. Undantag inkluderar felaktig användning så som felaktigt lufttryck, ett överbelastat däck, missbruk och olycka eller extern skada.
– Våra däck är utvecklade och tillverkade enligt strikta kvalitetsstandarder. Därför är vi stolta över att kunna erbjuda vår garanti, som kommer att sätta standarden inom branschen. Det som var viktigast för oss var att vi kunde erbjuda våra kunder ett starkt och öppet garantilöfte, vilket vi har uppnått med en enkel process. Dessutom minimeras de administrativa kraven på återförsäljaren och i bästa fall får de många nya kunder som kan lita på kvaliteten på Falken-däck, förklarar Daniel Hupke, chef för teknisk service och kvalitetssäkring på Falken Tire Europe GmbH.