Extreme E visar vägen för en jämställd motorsport
För första gången inom motorsporten kommer Extreme E, den banbrytande offroad-racingserien med elbilar, att ha team som består av både manliga och kvinnliga förare i sina tävlingar – för att främja jämställdhet och lika villkor bland konkurrenter.
Teamen kommer att bestå av en manlig och en kvinnlig förare som tävlar tillsammans som förare och co-driver i varje tvåvarvslopp. Varje förare kör ett varv sittandes bakom ratten på en ODYSSEY 21 el-SUV, och där ett förarbyte är en del av tävlingsformatet. Teamen väljer också vilken förare respektive co-driver som bäst passar deras strategi.
De enda faktorerna som skiljer sig åt mellan teamen i Extreme E kommer att vara förarnas talang och förmåga i teamens och förarnas strävan att kapa tiondelar i kampen om att få ställa sig högst upp på prispallen.
-Detta är något som motorsportvärlden aldrig tidigare har skådat. Med vårt tävlingsformat säkerställer vi att förare med alla möjliga bakgrunder har tillgång till och kan tävla med identiska verktyg i varje race i kalendern, säger Alejandro Agag, grundare av och VD för Extreme E.
– Vi strävar efter jämställdhet, och det här tävlingsformatet är den mest sanna återspeglingen av det målet. Alla kommer att tävla mot varandra och den mest effektiva kombinationen av förare, team, tekniker och bil kommer att stå som segrare.
-Det här är en fantastisk möjlighet för kvinnor och män att gå ihop, tävla tillsammans och mot varandra med samma material, säger Michèle Mouton, ordförande för FIA Women in Motorsport-kommissionen.
– Alejandro Agag och hans team fortsätter att verkligen stödja jämställdhet i vår sport med konkreta åtgärder som bidrar till att belysa kvinnliga förares förmåga och ge dem en chans. Det ska bli intressant att se teamen presenteras och jag ser fram emot säsong ett när den sätter igång i början av nästa år.
Katherine Legge, medlem i Extreme E-förarprogrammet, har byggt en karriär i de toppskiktet inom motorsport, och var bland annat den första kvinnan att tävla i Formel E. Hon har även tävlat i IndyCar-serien och sportbilsserier. Legge är extremt entusiastisk inför Extreme E-format.
–När jag fick höra om tävlingsformatet var det som att vakna på julaftons morgon. Det är ett enormt kliv i rätt riktning för motorsporten som helhet. Jag har sett fram emot något som det här hela min racingkarriär!
– Formel E och nu Extreme E ligger i framkant när det gäller att bryta gränser inom teknik, hållbarhet och klimatförändringar, och nu kommer Extreme E även att utmana uppfattningar med jämställdhet, säger Katherine Legge.
-En av anledningarna till att jag blev involverad i Veloce Racing var för att anamma ny teknik och nya initiativ i denna mycket snabbföränderliga värld. De senaste veckorna har mer än någonsin gjort det tydligt för mig att vi måste välkomna förändring, mångfald och hela tiden ligga steget före, säger Adrian Newey, ledande visionär för Extreme E-teamet Veloce Racing, tillika legendarisk flerfaldigt vinnande Formel 1-ingenjör.
– Jag har sett kvinnor göra avtryck i motorsportvärlden genom åren och det finns ett antal personer där ute som kan berätta fantastiska historier. Jag hoppas att vi kan skapa fler positiva möjligheter med den här spännande unga serien och erbjuda en stark plattform där kvinnliga förare kan glänsa.
Extreme E-förarna kommer att tävla sida vid sida på samma nivå, i identiska E-SUV:ar med en effekt på 550 hk, och med samma specialframtagna terrängdäck från Continental i heat, semifinaler och finaler i seriens fem fantastiska miljöer och några av de mest avlägsna platserna på vår jord.
Förutom att användas som en plattform för jämställdhet och främjande av elektrifiering, kommer Extreme E även att visa på klimatförändringarnas effekt på dessa avlägset belägna tävlingsplatser med hjälp av en kommitté av ledande vetenskapsmän som ska bidra till att sätta ljuset på problem som skogsskövlingen i Brasilien, smältande istäcken på Grönland och mycket annat.
Hela tävlings- och mästerskapsformatet börjar nu anta sin slutliga form och kommer därför att presenteras under de kommande veckorna. Vi kommer att ge mer information om teamen, tävlingarna och partnerskap när mästerskapet fortsätter att ta form inför starten av Säsong 1 i början av 2021.
Om du vill veta mer om Extreme E, gå in på – www.Extreme-E.com
Preliminär kalender för Säsong 1 av Extreme E (2021): 23-24 januari: Lac Rose, Dakar, Senegal
5-6 mars: Al-‘Ula, Saudiarabien
14-15 maj: Kali Gandaki Valley, Mustang-distriktet, Nepal
28-29 augusti: Kangerlussuaq, Grönland
30-31 oktober: Santarém, Pará, Brasilien
Extreme E drivs i samarbete med Formel E – organisatören av ABB FIA Formel E-mästerskapet. Extreme E arbetar för hållbarhet och för att minimera miljöpåverkan – samt att spela sin roll i återuppbyggnaden och återskapandet av områden som redan har påverkats av klimatförändringarna. Innovationer som fjärrsändningsutrustning och omfattande plattformsoberoende täckning för tittarna som följer loppen från sina hem istället för via läktare, är en garanti för minst möjliga miljöpåverkan.
En annan unik detalj med Extreme E är det flytande garaget, fartyget RMS St. Helena. Det tidigare Royal Mail-ägda frakt-/passagerarfartyget genomgår för närvarande en modernisering och renovering för att minska utsläppen från fartygets motorer. Fartyget kommer att användas för att frakta godset och infrastrukturen som behövs för mästerskapet, inklusive bilarna, till närmaste hamn, vilket minimerar de totala utsläppen för Extreme E-serien samtidigt som det underlättar vetenskaplig forskning i laboratoriet som finns ombord.
Serien använder sig också av en panel av ledande akademiker från universiteten i Oxford och Cambridge, och dessa utgör även seriens vetenskapliga kommitté som har till uppdrag att driva seriens klimatrådgivning och praxis.