Extrema snö- och isförhållanden för Pirelli’s Sottozero i Monte Carlo

vinterdäck dubbdäck
Foto: Pirelli

Toyota-föraren Sébastien Ogier slog nytt rekord med sin åttonde seger i Monte-Carlo Rallyt, segern markerade återkomsten av Pirelli som exklusiv WRC-däckleverantör.

Pirelli tog med sig fyra typer av däck till Monte Carlo: P Zero i soft och supersoft blandningar och Sottozero med och utan dubbar. Ogier använde dem alla med undantag av P Zero soft. Däcket som gjorde skillnaden var dock Sottozero STZ-B med dubbar, vilket gjorde att förarna kunde hantera extremt låga greppförhållanden, särskilt på is, som annars skulle vara omöjligt. Detta däck innehåller 200 två-millimeters dubbar som biter genom is och snö för att skapa grepp.

Det dubbade Sottozero-däcket användes av Ogier för att ta en fantastisk seger vid lördagens SS9 (La Bréole-Selonnet): hela 17 sekunder snabbare än någon annan konkurrent. Detta hjälpte honom att till en fördel som han aldrig skulle förlora och så småningom kunde han vinna rallyt med 32 sekunder.

– Vi är mycket nöjda med prestandan för alla våra däck på Rallye Monte-Carlo: förmodligen det mest kritiska loppet  för däck under hela säsongen, eftersom däckval kan vara den avgörande faktorn; särskilt under så extrema förhållanden som vi såg i år. Vårt snödäck fungerade exceptionellt bra i våta och leriga förhållanden, trots att det inte var ett specifikt regn- och lerdäck, medan dubbdäcken kunde ge det grepp som behövdes för att bemästra den rikliga snön och isen som blev en viktig del i årets tävling. Det dubbade Sottozero användes också under torra förhållanden på söndagen, och gav jämn prestanda utan att förlora dubbar.  Vi gratulerar Sébastien Ogier för hans historiska prestation idag, säger Terenzio Testoni, Rallyansvarig Pirelli.

Covidrelaterade begränsningar innebar att förarna på vissa etapper mycket tidigt på morgonen mötte väderförhållanden som var extremt isiga och oförutsägbara. Dessutom innebar frånvaron av åskådare att det inte fanns någon som hjälpte de tävlande som gled av vägen och fastnade.

– Förhållandena var extremt svåra i år, på vissa ställen kändes det inte ens som om vi hade dubbar i däcken. Bilen har varit fantastisk, ett nöje att köra den, säger Sébastien ogier.

Nästa tävling: Arctic Rally Finland (snö), 26-28 februari

Profilbild
About Däckavisen 661 Articles
Nyheter inom däck- och fälgbranschen