Exporten av personbilar når nya höjder
Exporten av personbilar från Sverige ökar och är på väg mot ett rekordår, med särskilt stark efterfrågan på laddbara bilar.
Sveriges export av personbilar fortsätter att överträffa tidigare års prestationer och visar tecken på att nå nya rekordnivåer under 2024. Efter att ha satt ett nytt rekord med 153 000 exporterade bilar under 2023, en ökning med 40% jämfört med 2022, fortsätter den positiva trenden. Under första halvåret av 2024 har exporten ökat med ytterligare 3% jämfört med samma period föregående år, vilket tyder på ett nytt toppår för den svenska bilindustrin.
En tydlig trend är att allt yngre bilar exporteras, där 63% av de exporterade fordonen under första halvan av 2024 var under fem år gamla. Denna utveckling drivs till stor del av den svaga svenska kronan och en stark efterfrågan på kvalitetsbilar i Europa. Laddbara bilar, som laddhybrider och elbilar, utgör också en växande andel av exporten, och under det första halvåret 2024 utgjorde dessa fordon 27% av den totala exportvolymen, en markant ökning från 16% året innan.
Marknaden för export av fem år gamla bilar domineras av några stora aktörer, med BCA Vehicle Remarketing AB och Tradingsolutions Sverige AB som de största, tillsammans ansvariga för nästan en fjärdedel av marknaden. Totalt står 15 företag för 55% av denna delmarknad, vilket visar på en koncentration av marknadsandelar bland större exportörer.
Volvo och Volkswagen är de mest exporterade märkena, där Volvo står för 17% av den totala exportvolymen av fem år gamla bilar och Volkswagen för 13,5%. Intressant nog har märken som Audi och Peugeot en hög exportandel i förhållande till deras närvaro på den svenska marknaden, medan märken som Toyota och Kia har en betydligt lägre exportandel.
Ökningen av laddbara bilar i exportflottan speglar den starka tillväxten på den svenska marknaden, där 60% av nyregistrerade bilar nu är laddbara. Detta visar att det finns ett fortsatt stort intresse för elektrifierade fordon på den europeiska marknaden. Samtidigt väcker detta frågor om den svenska energiomställningen, eftersom många av dessa exporterade bilar har subventionerats med miljöpremier i Sverige. Det är en balansgång mellan att möta den internationella efterfrågan och att behålla tillräckligt många laddbara fordon på den inhemska marknaden för att driva den nationella energiomställningen framåt.