Experten: Så påverkas bilbranschen av de höjda låneräntorna
I takt med stigande låneräntor navigerar bilmarknaden in i en era av osäkerhet. Däckavisen presenterar en grundlig analys av hur dessa ekonomiska förändringar formar efterfrågan på nya och begagnade fordon. Utforska vilka bilkategorier som är mest sårbara och få vägledning om hur bilköpare kan anpassa sig till det skiftande ekonomiska klimatet. Vi belyser bilindustrins framtida utmaningar och möjligheter i en värld av höga räntenivåer. För insiktsfull expertis har vi vänt oss till Olle Pettersson, grundare av populära sajten Finansvalp och innehavare av en kandidatexamen i ekonomi, som delar med sig av sin kunskap och analys.
Hur påverkar höjda räntor efterfrågan på nya och begagnade bilar, och vilka segment av fordonsmarknaden (t.ex. lyxbilar, ekonomiklass, elbilar) påverkas mest?
– Höjda räntor påverkar både nya och begagnade bilar genom att öka de månatliga avbetalningarna på billån och den totala ägandekostnaden. Det avskräcker många köpare och minskar efterfrågan på nya bilar. Det leder till att det har blivit lite mer populärt med begagnade bilar. Samtidigt har Teslas nya räntedrag gjort det mer fördelaktigt att köpa en helt ny Tesla jämfört med en begagnad bil. Den lägre månadskostnaden för en ny Tesla kan vara upp till 2 654 kronor lägre än för en begagnad Tesla under tre års ägande. Teslas prissänkningar och den nya låga räntesatsen på 1,99 procent (!) fram till mars gör att en helt ny Tesla kan vara billigare att finansiera och försäkra än en begagnad bil, vilket kan spara köparen upp till 113 000 kronor över tre år, innan ränteavdrag räknas in.
Vilka utmaningar står bilköpare inför när det gäller finansiering av bilköp i ett högre ränteklimat, och hur tror ni på Finansvalp detta kommer att förändra konsumentbeteendet?
– Om vi bortser från Teslas ”aggressiva” låneränta har det blivit rejält mycket dyrare att köpa en bil med ett billån idag än för 2 år sedan. Det har gjort att färre väljer att köpa nya, dyra bilar. Samtidigt har det pressat ner priserna även på begagnade bilar. Under det senaste kvartalet har vi sett att priserna på andrahandsmarknaden droppat upp till 20-30 procent beroende på typ av bil. Att köpa och äga en bil har blivit bra mycket dyrare idag, så bilägandet slår även det hårt på svenskarnas privatekonomi.
Vilka långsiktiga effekter kan vi förvänta oss på fordonsbranschen om räntenivåerna fortsätter att vara höga eller ökar ytterligare?
– Höga eller stigande räntenivåer kan förändra fordonsbranschen på lång sikt. För bilköpare kan detta innebära ökade kostnader för både privatleasingavtal och billån, vilket kan påverka valet av finansiering och månadskostnader. Privatleasingavtal har blivit dyrare och räntan på billån förväntas stiga, vilket kan leda till ökade månadskostnader. För branschaktörer kan det innebära behovet av att anpassa affärsmodeller och prissättning för att möta förändrade marknadsförhållanden. Att vara medveten om de ekonomiska förutsättningarna och jämföra räntor blir viktigt för både köpare och säljare inom fordonsbranschen vid höga räntenivåer.