För att behålla och utveckla medarbetare i en bransch med hög efterfrågan på arbetskraft satsar Euromaster på ledarutbildning för alla chefer inom däckverkstäder, administration och försäljning.
Inom en snar framtid måste alla däckverkstadschefer, säljare och teamledare delta i den skräddarsydda kursmodulen ‘Hantera förändring’. Detta sker som en del av en 4-årig chefsutbildning som Euromaster har tagit fram i samarbete med läroanstalten IBC i Kolding. Enligt personalchef Christina Bentzen görs satsningarna på medarbetarna för att det är viktigt för Euromaster att utbilda och stärka cheferna, så att de är ännu bättre rustade att leda en kundnära och modern arbetsplats som måste kunna anpassa sig till en förändra vardagen. Fortbildning är bara en av metoderna som används för att uppmärksamma anställda för deras arbete.
– Vi investerar i våra medarbetare, då det är viktigt för oss att de utvecklas och känner sig uppskattade på Euromaster. Samtidigt har vi utmaningen att det inom däckbranschen är väldigt låg arbetslöshet och efterfrågan på de bästa människorna. Det gör det ännu viktigare att vi värnar och utvecklar våra medarbetare och det riktigt starka team vi har idag över hela landet, säger Christina Bentzen som varit med och planerat och organiserat kurserna.
Utbildningen består av sju träningstillfällen på två till tre dagar. Undervisningen kombinerar teori och praktik med läromedel och frågeställningar som är uppbyggda kring Euromasters vardag och utmaningar som kan uppstå inom fordonsindustrin och på centra.
Bäst målskytt i välmående
Euromaster Danmarks stora fokus på välmående på arbetsplatsen har uppmärksammats och uppmärksammats flera gånger. Senast i oktober 2021, då den danska verksamheten för tredje året i rad blev bäst i modergruppen, Michelins, årliga globala välmåendeundersökning bland hela Euromasterkoncernen.
– Medarbetarnas välbefinnande och utveckling av våra medarbetare har under många år varit en samlingspunkt och en viktig prioritet för Euromaster, oavsett om det är den säsongsanställda eller högsta ledningen. Så egentligen är det helt naturligt att vi tillsammans med IBC erbjuder en stark utvecklingsprocess för våra chefer, säger Christina Bentzen.
Utrymme för sparring och kunskapsdelning
Utbildningen omfattar 47 anställda som kommer från Euromasters centra och avdelningar över hela landet. Därför har chefsutbildningen på IBC också stärkt sammanhållningen över regionerna. Dagligen byts upplevelsecentrumen ut i mycket större utsträckning emellan och medarbetarna är inte blyga för att ringa kollegor i andra delar av landet för sparring och hjälp.
– Det är jättebra att vara en del av ett företag där ledningen vill ha oss och fokuserar på att vidareutveckla våra kompetenser. Det gör att jag känner mig uppskattad och att jag har möjlighet att utvecklas. Det kan vara svårt att lära gamla hundar sitta, men vi får alla något nytt att ta med oss hem och fräscha upp det gamla. Och så träffar vi några av de kollegor som vi inte ser i vardagen. Det gör att vi både under kursen men även på daglig basis har möjlighet att diskutera och diskutera de utmaningar vi upplever, säger Pernille Hovgesen, centrumchef på Euromaster i Köpenhamn SV.