Ett vinterdäck är ett uruselt sommardäck
Cirka 250 000 personbilar kör med vinterdäck under sommaren. Enligt Nokian Tyres däckexpert är det farligt för både bilföraren själv och medtrafikanter. Ett nytt däcktest visar att dubbfria vinterdäck har över 40 procent längre bromssträcka än sommardäck på sommarväglag.
Däckrazzian hösten 2018, då bland annat polisen och NTF kontrollerade däck på ett stort antal personbilar i Syd- och Västsverige, visade att nästan 12 procent körde med vinterdäck. Andelen var större än vanligt på grund av att andelen dubbfria vinterdäck är större i västra och södra Sverige än i övriga Sverige. I genomsnitt i hela landet beräknas cirka 5 procent, 250 000 personbilar, köra med vinterdäck på sommaren. Däckrazziorna visar att användningen av dubbfria vinterdäck ökar år efter år.
Det är lagligt att köra med dubbfria vinterdäck eller med dubbdäck där dubbarna är borttagna på sommaren. Många väljer att köra slut sina slitna vinterdäck under sommaren. Lägsta tillåtna mönsterdjupet på vinterdäck är tre millimeter men används de på sommaren så är lägsta tillåtna mönsterdjupet 1,6 millimeter. Därför fortsätter många att köra med sina vinterdäck som har ett mönsterdjup på under tre millimeter, antingen för att spara pengar eller tid.
Ur trafiksäkerhetssynpunkt är det direkt farligt att köra med vinterdäck på sommaren.
– Så länge vi har riktiga vintrar och somrar i Sverige så ska bilen ha däck som är gjorda för respektive årstid, betonar Emil Sundholm, Product Manager på Nokian Tyres Sverige.
Våt asfalt en svår utmaning för vinterdäck
Flera tester visar vinterdäckens svagheter på sommaren. Skillnaderna mellan vinterdäck och sommardäck blir särskilt tydliga på våta vägar.
Tidningen Motor (nr 3/2019) testade nyligen dubbfria vinterdäck på sommarväglag. Enligt tidningen har vinterdäck chockerande lång bromssträcka. Bromstestet gjordes från 100 km/h på torr asfalt. Bilen med sommardäck stannade efter 31,6 meter medan bilen med dubbfria vinterdäck av nordisk typ behövde 45 meter innan den stannade. Över 40 procent, 13,4 meter eller cirka tre billängder längre bromssträcka.
Testet visade också stora skillnader på köregenskaperna. Med sommardäck kändes testbilen Volvo XC70 som trygg, stabil och kontrollerad medan samma bil med vinterdäck hade en helt annan karaktär. Enligt tidningen uppförde sig bilen segare, det gick inte att köra lika fort genom konbanan och i undanmanövertestet sladdade bilen.
Seg styrning och ostabilt att köra med
Vinterdäck har ett kraftigt klackmönster med många lameller och en gummiblandningen för vinterbruk vilket gör att det styr mer trögt än ett sommardäck.
– Det här kan leda till att det inte går att förhindra ett krock eller avkörning. Vinterdäcken reagerar helt enkelt för sakta på styrningen, varnar Emil Sundholm.
Vinterdäck på sommaren ger även sämre stabilitet. De har en gummiblandning som är konstruerad för vinterkörning och ett klackmönster som inte ger stabila köregenskaper på sommaren.
– På en varm sommardag måste man korrigera körriktningen även vid körning rakt fram då vinterdäck är mer elastiska åt sidan än de styvare sommardäck, säger Emil Sundholm.
Vinterdäck slits snabbt på sommaren
Gummiblandningen på ett vinterdäck är framtagen för vinterkörning vilket gör att i sommarvärmen rullar däcket segare med ökad värmeutveckling som följd.
– Värmen i slitbanan sprider vidare till däckkonstruktionen vilket försämrar däckets hållbarhet. I värsta fall kan däckets komponenter lossna från varandra och däcket går sönder, förklarar Emil Sundholm.
I sommarvärmen slits vinterdäck betydligt snabbare än sommardäck och det är vanligt att vinterdäck slits ojämnt.
– Ojämnt slitage gör att däckljudet ökar och däcket vibrerar vilket kan skada hjulupphängningen och hjullager, säger Emil Sundholm.
Kännetecknande för bra sommardäck:
Lågt rullmotstånd
Bra våtgrepp
Bra skydd mot vattenplaning
Stabila köregenskaper