Ett nytt kapitel för Pirelli och Ferrari
Det traditionella samarbetet mellan Pirelli och Ferrari har påbörjat ytterligare ett kapitel inspirerat av 1950-talets öppna sportbilar, som har moderniserats med den senaste tekniken från Maranello: Ferrari Monza SP1 och SP2. Dessa limiterad sportbilsupplagor – som markerar ett nytt “Ikon” -intervall – tolkar om de öppna bilarna som brukade dominera Mille Miglia och World Sports Car Championship.
Pirelli har skapat ett skräddarsytt P Zero för Ferrari Monza SP1 och SP2, som har ett precist krav på bilens utveckling: 21-tums däck. Detta är ett val som har gjorts för första gången i Ferraris historia, och innebär en utmaning för Pirellis ingenjörer. De ska erbjuda de vanliga nivåerna av hårdhet, komfort och prestanda som är synonymt med Ferrari, trots rekordstorleken. De främre P Zero-däcken har också den avgörande uppgiften att troget överföra till föraren vad vägen gör via ratten, för att maximera körglädjen. Dessutom måste däcken göra sin del och hålla bilens vikt till ett minimum. För att uppnå detta blev istället för de traditionella förstärkta textilierna, klinchen omdesignad för att upprätthålla lateral styvhet samtidigt som den minimerar vikten: denna lösning har sparat 1,2 kg. Pirelli P Zero däckstorlekar för Ferrari Monza är 275/30 R21 fram och 315/30 R21 på bak.
PIRELLI OCH FERRARI
Förhållandet mellan Pirelli och Ferrari har bestått i årtionden, och går tillbaka till när Prancing Horse gjorde sin debut. Ferrari 500 med vilken Alberto Ascari vann två på varandra följande Formel 1-titlar på 1950-talet, liksom Ferrari 375 Plus som segrade vid 1954 Le Mans 24 Hours, använde Pirelli däck. Ett av de viktigaste samarbeten mellan de två italienska företagen var för den legendariska F40 1987. För första gången skapade Pirelli ett P Zero som var speciellt utformat för V8 biturbo från Maranello, som banade vägen för en hel familj skräddarsydda däck för gatubilar. Majoriteten av de snabbaste Ferraris har använt Pirelli som originalutrustning, bland annat F12TDF, LaFerrari och FXX-K bland många andra.
Och detta samarbete är inte bara begränsat till vägen. Den prestigefyllda Ferrari Challenge-serien har exklusivt levererats av Pirelli sedan starten 1993. Pirelli Collezione erbjuder dessutom däck för klassiska Ferraris, som kombinerar modern teknik med originalutseende. Ett exempel är Pirelli Stelvio som tillverkas exklusivt för den mest värdefulla bilen i världen: Ferrari 250 GTO.