En tredjedel har känt sig lurade av verkstaden
En nyligen utförd undersökning från Mekonomen avslöjar att 34% av bilägarna i Sverige har känt sig lurade i samband med ett verkstadsbesök. Låg kännedom om märkningen Godkänd Bilverkstad (GBV), fordonsbranschens oberoende branschstandard för verkstadsföretag, är en tänkbar orsak. Över två tredjedelar av de tillfrågade bilägarna medger att de inte känner till GBV.
Klagomål kring bilverkstäder är inget nytt och antalet missnöjda bilägare verkar ha ökat under de senaste åren. Under förra året rapporterades det om 485 anmälningar till Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) som rörde service och reparation av bilar – en ökning med 20 procent från 2022.
Madeleine Westerling, kedjechef på Mekonomen, menar att den begränsade kunskapen om GBV är ett branschproblem. Hon säger: “Det finns cirka 3800 verkstäder i Sverige, så det är klart att det är svårt att hitta rätt om man inte vet vad man ska leta efter hos en verkstad. Den negativa bilden av verkstadsbranschen spiller tyvärr även över på mer seriösa aktörer.”
Enligt undersökningen har 64% av de tillfrågade bilägarna inte hört talas om märkningen Godkänd Bilverkstad. För dem som känner till GBV är kunskapen om vad märkningen faktiskt innebär relativt låg.
Godkänd Bilverkstad-märkningen indikerar att en verkstad uppfyller höga krav på kompetens, utrustning och service. För att bli GBV-ansluten måste en verkstad genomgå en kvalitetskontroll och regelbundna uppföljningar. GBV fungerar som ett viktigt instrument för att garantera att bilägare får högkvalitativ service vid sina verkstadsbesök.
Westerling tillägger: “Mekonomen har redan idag generösa kundlöften för att bilägare ska känna sig trygga. Hela kedjan Mekonomen är också Godkänd Bilverkstad och under 2023 kommer alla anslutna verkstäder ha haft sina externa revisioner. Som branschledande aktör kommer vi att fortsätta arbeta aktivt för att öka medvetenheten om GBV.”
Undersökningen visade också att 46% av de som känner till GBV är beredda att betala extra för service och reparationer hos en GBV-ansluten verkstad, vilket kan vara ytterligare en anledning för verkstäder att öka kännedomen om märkningen.