En ikon är tillbaka i däckbranschen

Michelingubben
Bild: Michelin

Från och med hösten 2017, kommer lastbilschaufförer världen runt att kunna välkomna tillbaka sin reskamrat, ”Michelin-gubben”.

Michelin-gubben är redo för en comeback på lastbilshyttens tak.

En ambassadör för Michelin varumärket sedan 1898, framröstad till århundradets bästa logga år 2000 av Financial Times internationella jury och rankad som en av världens 10 största reklamikoner 2007 av Advertising Age och Century Icons.

Den berömda Michelin-gubben även kallad ”Bibendum”, har dykt upp i olika skepnader under åren och syntes för första gången som en maskot på en 18-hjulare i början av 1950-talet, och har sedan dess vunnit stor internationell popularitet.

I den senaste versionen, lanserad  i slutet av 2015, var det meningen att Michelin gubben skulle placeras inne i lastbilshytten. Nu är han tillbaka i en ny skepnad och tanken är åter en plats på utsidan av lastbilshytten.

Den nya plastfiguren, som är 40 cm hög, kommer med all sannolikhet att bli ett hett samlarobjekt precis som sina föregångare. Varje figur kommer att vara hologramstämplat med ett unikt nummer och kommer med ett bifogat äkthetsintyg.  Det följer också med ett system för montage på lastbilshyttens tak.

Storlek: H = 403mm, B = 236mm, D = 210mm
Vikt: Ca. 1,3 kg
Distributionsnät: bensinstationer, däckverkstäder
Tillverkarens rekommenderade cirkapris: 79.95EUR

About Däckavisen 1160 Articles
Nordens ledande däcktidning med nyheter om däck och fälg för hela däckbranschen!