Elbilar kräver också service

Mytbilden om att elbilar är underhållsfria lever kvar – men i nordiskt klimat kan utebliven service snabbt leda till både säkerhetsrisker och oväntade kostnader.
Elbilar beskrivs ofta som nästan underhållsfria – ett påstående som delvis kan stämma i länder med jämnt väglag och varmt klimat. Men i Sverige, med snabba väderomslag, vägsalt, fukt och gropar i asfalten, är verkligheten en annan. Att negligera servicebehovet på en elbil här kan både bli dyrt och äventyra trafiksäkerheten.
– Myten om underhållsfria elbilar kommer främst från marknader med varmare klimat och jämna vägar. I Norden har vi vägsalt, kyla, snabba väderskiften och ojämna vägar – faktorer som sliter på elbilar och kräver särskild uppmärksamhet, säger Magnus Fritz, bilservicechef på Vianor.
Trots att elbilar har färre rörliga delar än traditionella bilar och inte kräver oljebyten eller växellådeservice, innebär det inte att de är fria från underhållsbehov. Riksförbundet M Sverige poängterar att även elbilar har kritiska komponenter som måste kontrolleras regelbundet – som bromsar, däck och fjädringssystem.
Tre kritiska risker utan regelbunden service
1. Kärvande bromsar
Eftersom elbilar ofta bromsar regenerativt, alltså via elmotorn, används de mekaniska bromsarna mer sällan. I ett nordiskt klimat, med kyla och hög luftfuktighet, kan detta leda till att bromsarna rostar fast och slits ojämnt.
– Att kolla bromsarna är extra viktigt för elbilar. Utan underhåll ökar risken för allvarliga fel, och bromsarnas livslängd kan halveras. Att byta bromsar är dyrt, det kan handla om många tusenlappar, varnar Magnus Fritz.
2. Belastade fjädringssystem
Elbilar väger ofta mer än förbränningsbilar, bland annat på grund av tunga batterier. Det, kombinerat med nordiskt väglag, sliter hårt på bilens fjädring.
– Många underskattar den ökade belastningen som elbilar utsätter fjädringssystemet för. Att kontrollera det regelbundet kan förebygga både olyckstillbud och däckbyten i förtid samt dyra reparationer, säger Fritz.
3. Skador på batteriet
Batteriet som är elbilens dyraste komponent, och som ofta sitter monterat under bilen är exponerat för stenar, is och vägsalt. Många modeller saknar tillräckligt skydd.
– Skadorna syns inte alltid, men kan bli mycket kostsamma. Därför bör batteriets undersida kontrolleras regelbundet – särskilt efter en säsong då du kört mycket, som efter en bilsemester, säger Fritz.
Servicebehovet – mindre, men inte obefintligt
Elbilar slipper visserligen flera servicepunkter som är nödvändiga på fossildrivna fordon, exempelvis motorolja och växellåda. Men vissa delar kräver ändå regelbunden översyn.
– Det är två saker. Bromsvätskan måste bytas, som regel vartannat år, och kupéfiltret bör bytas regelbundet, helst en gång om året, menar Fritz.
Enligt Mobility Sweden stod elbilar och laddhybrider tillsammans för över 70 procent av alla nyregistrerade bilar i Sverige under årets sju första månader. Det visar att den elektriska omställningen pågår med kraft. Men för att den ska bli långsiktigt hållbar krävs också att elbilsägare anpassar sitt underhåll efter nordiska förhållanden.