Dekkmann blir BestDrive

Dekkmann är ett av Norges äldsta varumärken inom däckbranschen. Nu ska varumärket förnyas och till sommaren kommer 80 återförsäljare och franchisetagare från Kristiansand i söder till Tromsø i norr att ingå i den internationella kedjan “BestDrive by Continental”.
– Det här är en massiv investering för oss. Däcktjänster kommer fortfarande att utgöra grunden för vårt erbjudande, men med BestDrive by Continental kommer vi att leverera en bättre och mer heltäckande kundupplevelse. Det är en otrolig styrka för oss att kunna dra på så mycket erfarenhet från hela världen. Det ger oss också en mycket bättre position i förhållande till köp och investeringar, säger vd Jan Skjoldby.
Dekkmann skapades som ett resultat av en sammanslagning av två företag; Olrich Gummiservice, som startades redan 1929 och Dekkmann, som etablerades 1957. Dekkmann har sedan dess vuxit till en av Norges ledande fackhandelskedjor inom däck, bilservice och andra tillbehör. Kedjan består för närvarande av 34 egna däckverkstäder och 46 franchisetagare över hela Norge. Totalt finns det cirka 300 anställda i företaget, med en årlig omsättning på ca. 700 miljoner norska kronor.
Företaget ingår i den globala koncernen Continental AG, med 199 000 anställda i 58 länder, och en omsättning på drygt 39,4 miljarder Euro 2022. BestDrive by Continental är idag ett internationellt däck- och verkstadskoncept som redan finns på 4 kontinenter, av vilka 12 länder i Europa.
Redan idag erbjuder Dekkmann däckhotell och däckbyten till mer än 60 000 norrmän. Med det nya konceptet BestDrive by Continental kommer de att erbjuda kunderna fler tjänster och servicekoncept.
– Vi vet att många kunder tycker att det är praktiskt och tidsbesparande att vi gör en snabb genomgång av bilen och kontrollerar att allt är som det ska när vi först ska ha in den för däckbyte. Det är enkla tjänster som också snabbt har blivit väldigt populära på andra marknader, säger han.
Namnbytet innebär också att Dekkmanns webbsidor så småningom blir helt nya. Detta kommer ytterligare bidra till att de kan leverera ännu bättre kundupplevelser i framtiden – på en marknad där behoven förändras snabbt.
– Allt fler leasar eller hyr bilar, fler köper elbilar och behoven av service och tjänster – oavsett om det gäller däck eller behov av enklare verkstadstjänster. Med BestDrive-konceptet anpassar vi oss till de förändrade behoven, både från privatpersoner och från de allt större flottkunderna, säger Skjoldby.
BestDrive by Continental erbjuder däck i alla prisklasser. Förutom huvudmärket Continental erbjuder kedjan även prisvärda kvalitetsdäck under varumärket BestDrive. Med den nya satsningen stärker de sitt fokus på leasingbolag och andra flottkunder på företagsmarknaden.
– Vi vet att de vill ha en enkel partner att ha att göra med i hela Norge. Vi vet också att de är måna om kvalitet, kundservice, enkelhet och kompetens. Med vårt rikstäckande nätverk av BestDrive by Continental- återförsäljare kan vi nu erbjuda ett sådant koncept, mer samordnat och bättre än någonsin, säger Skjoldby.