Därför fungerar inte året runt-däck i Sverige
Den ständigt pågående produktutvecklingen och nya innovationer gör vinterdäck allt mer säkra. Viktigt är att välja däck efter ditt eget körsätt och de förhållanden där du kör dagligen. Året runt-däck är inte bra på isigt väglag, som ofta förekommer i Sverige, då de är utvecklade för centraleuropeiska vinterförhållanden. Nokian Tyres konceptdäck skulle kunna vara ett däck som fungerar säkert på alla vinterväglag.
Tidigt på våren är det vanligt att temperaturen pendlar mellan noll grader och några minusgrader vilket ökar risken för is på vägarna. Som bilförare ska du alltid vara beredd på att vägen kan vara isig, det mest riskabla väglaget.
– Vi rekommenderar att välja däck efter de förhållanden där du kör mest. På snö fungerar alla typer av vinterdäck bra men när det gäller is- och våtgreppet så finns det tydliga skillnader mellan däcken, säger Olli Seppälä, produktutvecklingsdirektör på Nokian Tyres. Och fortsätter, sommardäck på sommaren och vinterdäck på vintern.
Nordiska dubbdäck och dubbfria vinterdäck är det absolut mest säkra valet på is. De så kallade centraleuropeiska vinterdäcken ger ett utmärkt våtgrepp, alltså när temperaturen ligger över noll grader. I Sverige pendlar temperaturen ofta mellan minus- och plusgrader på vintern och våren.
– Vintrarna har generellt blivit varmare och temperaturen rör sig mellan några minusgrader och några plusgrader. När temperaturen sjunker under nollstrecket kan de våta vägarna frysa till is. Då behövs bra vinterdäck som håller greppet, säger Olli Seppälä.
EU:s däckmärkning kommer uppdateras i maj 2021 och då tas en isgreppsmärkning i bruk. Alla däck med viss nivå av isgrepp får använda märkningen. För konsumenterna blir det enklare att se vilket däck som är ett nordiskt däck och vilket däck som är ett centraleuropeiskt däck.
Nokian Tyres har utvecklat ett konceptdäck som passar lika bra för våta och isiga vägar. Dubbarna kommer fram ur däcket vid behov när bilföraren aktiverar dem.
– Nokian Tyres är den enda däcktillverkaren i världen som har presenterat en teknik med utfällbara dubbar. Vi fortsätter att forska vidare bland annat kring den här tekniken och ser den som en intressant möjlighet, berättar Olli Seppälä.
Nokian Tyres produktutveckling arbetar ständigt med projekt som bland annat har som mål att ytterligare minska dubbdäckens vägslitage. Till exempel har dubbdäcken Nokian Hakkapeliitta 8 och Nokian Hakkapeliitta 9 lättare dubbar än sina föregångare.
– Både EU och många länder sätter press på däckbranschen genom att ställa hårdare krav på däck, säger Olli Seppälä.
– För att dubbdäck i framtiden ska bli godkända ska vägslitaget minska ytterligare. Slitaget kan bland annat minskas genom att ändra dubbarnas form och storlek samt deras antal på däcket. Även dubbslaget mot vägen kan dämpas på olika sätt, säger Olli Seppälä.