Däckverkstäder undantas från SERMI-certifiering
I en tid där tekniska certifieringar blir allt mer centrala i fordonsindustrin, har en viktig uppdatering kommit från Fordonsjuristen som gäller däckverkstäder över hela landet. Bo Ericsson, en representant för Fordonsjuristen, har nyligen klargjort en viktig distinktion gällande SERMI-certifieringens påverkan på olika typer av verkstäder.
– Fordonsjuristen får allt fler frågor från verkstäder, däckkedjor och däckverkstäder om vad som omfattas av SERMI och vilka verkstadsarbeten som kommer påverkas eller ej. Svaret är att ingen däckverkstad berörs om de endast arbetar med däck,4-hjulsinställningar, bromsjobb, hjulupphängning eller liknande arbeten. Däremot om däckverkstaden arbetar med lås, larm och startegenskaper, då måste även däckverkstaden och den anställde som ska arbeta med fordonet vara SERMI-certifierad, säger Bo Ericsson på Fordonsjuristen.
– När det gäller allt som påverkar lås, larm och startegenskaper kan det vara lite svårare att få reda på vilka komponenter som påverkar andra. Fordonsjuristen har varit i kontakt med sakkunniga för att försöka få mer information, men den typen av fakta skyddas av patent och immateriella rättigheter vilket medför att vi inte kan få ta del av detta. Olika fordonstillverkare har tekniskt programmerat och sammankopplat allt i nätverken med många ECU:er i fordonen. På det ena bilmärket kan exempelvis stöldskyddet sitta i automatlådans ECU medan nästa fordonsmärke har valt att stänga av bränslepumpen, säger Bo Ericsson.
– Det betyder i sin tur att däckverkstäder inte behöver vara oroliga, och det finns inget som tyder på att något kommer förändras i närtid angående omfattningen av SERMI, avslutar Bo Ericsson.