Däcktester i extrema förhållanden

Bild: Nokian

På däcktillverkaren Nokian Tyres testcenter White Hell testas vinterdäck i i krävande nordiska förhållanden.

Nokian Tyres testar sina vinterdäck i krävande nordiska förhållanden. Erfarna testförare sätter däcken på hårda prov långt norr om Polcirkeln i Ivalo, Finland. Om ett däck klarar världens tuffaste förhållanden på testcentret White Hell så fungerar det pålitligt även i vanliga körförhållanden.

– Vi har över 30 olika banor på vårt testcenter där vi testar vinterdäck vid deras yttersta gräns i varierande vinterförhållanden. Allt för att garantera att däcken är säkra att köra med i vanlig trafik, berättar Matti Suuripää, testingenjör och chef för Nokian Tyres testcenter.

Teknologin kan inte ersätta människor

Testcentret i Ivalo är livsviktigt för Nokian Tyres. Datasimuleringar i laboratoriet kan inte ersätta tester i verkliga förhållanden på is och snö. Erfarna test- och produktutvecklingsteam testar däck dygnet runt i Ivalo.

– Vi testar till exempel hur däcken klarar sig i acceleration och inbromsning, i kurvor och  backar och hur greppet är på is och snö. I tester använder vi de senaste tillgängliga testinstrumenten, säger Matti Suuripää.

Vinterdäck ska ha olika egenskaper beroende på om däcken är avsedda för varierande nordiska förhållanden eller för mildare centraleuropeiska förhållanden.

– White Hell är ett över 700 hektar stort område, världens största och mest mångsidiga testcenter för vinterdäck. I området finns över tio mil välskötta testbanor och en 700 meter lång ishall där man kan göra exakta tester i jämna temperaturförhållanden, säger Matti Suuripää.

Tester i sträng kyla och i midvinterns mörker

Testverksamheten på White Hell pågår dygnet runt. Testsäsongen för vinterdäck börjar vanligtvis i november och pågår ända fram till maj. Under säsongen testas cirka 20 000 däck som testkörs i över 4 000 mil.

– Vi kan inte påverka vädret men det viktigaste är att däcken kan testas i jämna förhållanden. Midvintertid är en bra period för däcktester då varken solen eller temperaturvariationer stör våra tester, berättar Matti Suuripää.

– Oavsett om det handlar om sidogrepp, däckets styvhet eller styregenskaper vid undanmanöver så testar vi fram hur däcken klarar sig, berättar Petri Paananen, testförare på Nokian Tyres.

Hans uppgift är inte att bara köra så fort som möjligt med testbilen utan det gäller att få en bra känsla för hur däcken fungerar och att kunna analysera köregenskaperna. Självklart kör man även fort ibland men även då är syftet att testa hur däcken klarar sig i yttersta förhållanden. Världens bästa testförare, omfattande tester och mångsidiga testinstrument garanterar att däcken fungerar på bästa möjliga sätt i varierande vinterförhållanden.

­– Vår uppgift är att testa däcken i yttersta förhållanden för att inte vanliga bilförare ska behöva testa dem på vanliga vägar. Säkerheten styr all vår testverksamhet, säger Petri Paananen.

– Det krävs omfattande kompetens och noggranna, upprepade tester. Upp till hälften av Nokian Tyres budget för däckutveckling går till testverksamheten och vår viktigaste testanläggning är White Hell. Vårt mål är att ständigt utveckla ännu bättre vinterdäck för att bilförare ska kunna köra säkert på vinterväglag, sammanfattar Matti Suuripää.

Testcentret White Hell – testingenjör Matti Suuripää (EN) https://youtu.be/vkIZVn1x5W4

Vintertester i yttersta förhållanden – testförare Petri Paananen (EN) https://youtu.be/p8djI2z6T8w

Fakta om testcentret White Hell

  • Världens största och mest mångsidiga testcenter för vinterdäck
  • Startades år 1986 i Ivalo Finland, ligger 30 mil norr om Polcirkeln
  • Varje år testas över 20 000 däck
  • Testdäcken körs i över 4 000 mil
  • Över 30 testbanor, totalt över 10 mil
  • Området är 700 hektar stort, motsvarande 1 129 fotbollsplan
  • Över 200 dagar med minusgrader om året
  • Temperaturen kan variera upp till 40 grader under ett dygn
  • Tester pågår från november till maj
About Däckavisen 1216 Articles
Nordens ledande däcktidning med nyheter om däck och fälg för hela däckbranschen!