Däckpartner skippar Black Friday för säkerhetens skull
Däckpartner, en framträdande aktör i däckbranschen, fortsätter att ta avstånd från Black Friday-kampanjer, en tradition som de har upprätthållit sedan 2018. I en tid då halkolyckor ökar i november, understryker företaget vikten av att vara förberedd för vintern och att byta till vinterdäck i god tid.
Marknadschefen Jon Persson för Däckpartner Sverige uttrycker oro över att Black Friday-erbjudanden kan uppmuntra konsumenter att vänta med att köpa nya vinterdäck. Med tanke på att halkiga vägar redan har lett till flera olyckor i landet, betonar han vikten av att ha säkra däck monterade innan den första halkan slår till.
– Vi är bekymrade över att folk kan börja vänta med att köpa vinterdäck till Black Friday, vilket kan bli en farlig trend när det gäller något så viktigt som trafiksäkerhet, säger Persson.
Ironiskt nog har Black Friday, enligt vissa berättelser, sina rötter i trafikrelaterade problem. Termen tros ha myntats av polisen i Philadelphia under 1950-talet för att beskriva det tunga trafikkaoset dagen efter Thanksgiving. Däckpartner ser en ironi i att en dag som historiskt förknippats med trafikproblem kan orsaka liknande problem även idag.
– Vårt fokus ligger på att säkerställa att bilister har säkra däck innan vinterns utmaningar, fortsätter Persson. Med tanke på Black Fridays ursprung i trafikproblem är det än mer relevant att vi som företag prioriterar trafiksäkerhet och samhällsansvar framför försäljningskampanjer.
Däckpartner planerar att använda Black Friday för att belysa Bris och deras arbete för barns rättigheter, istället för traditionella försäljningskampanjer. Företaget hoppas att deras hållning kan inspirera andra inom däck- och bilindustrin att också prioritera långsiktigt samhällsansvar och trafiksäkerhet före kortsiktiga försäljningsmål.