Continentals första däck med nya belastningsindexet ”HL”

Bilar och SUV:ar med el- eller hybriddrift väger ofta betydligt mer än fordon som körs på bensin eller diesel – detta samtidigt som möjligheterna till att montera större däck med högre belastningskapacitet är begränsade. Som svar på detta producerar nu Continental sitt första personbilsdäck med det nya belastningsindexet ”HL” (high load). Vid samma lufttryck har dessa däck en högre belastningskapacitet än däck med den traditionella XL-standarden.
Belastningskapaciteten för Continentals HL-däck är hela 825 kg, vilket motsvarar 10 % högre kapacitet jämfört med XL-standardens 750 kg (belastningsindex 98) och 25% högre än personbilsdäck uppbyggda enligt SL-standard med en maximal lastkapacitet på 670 kg (belastningsindex 94).
Det nya HL-däcket innebär ett antal förändringar av däckstommen samt gummiblandningen .
– När det gällerstomkonstruktionen förstärkte vi vulsten, som ligger an mot fälgen, och däckets kontur för att minska däck-/vägbullret. Samtidigt optimerade vi även däckmönstret. Resultatet av detta är att vi uppnår ett lågt rullmotstånd, säkerställer styrprecisionen och ser till att livslängden är på en riktigt hög nivå, förklarar Dr. Stefan Habicht, ansvarig för utvecklingsprojektet på Continental.
Continental producerar nu de första däcken enligt den nya HL-standarden för däck som monteras av OEM-tillverkare, men kommer även att kunna köpas på eftermarknaden. En ökad efterfrågan från fordonstillverkarna är att förvänta, menar Continental.
Den nya HL-koden finns placerad på däckets sida, innan däckdimensionen
(exempelvis: “HL 245/40 R19 101 Y XL“).