Continentals däckexpert svarar på frågor om däck till elbilar

Bild: Continental

Däck till elbilar – Continentals däckexpert Per Linder reder ut vad som krävs av däcken när fordonsindustrin omvandlas.

Allt fler eldrivna fordon rullar ut ifrån fabrikerna och utvecklingen inom området går snabbt. Fordonsindustrin befinner sig i en omvandling där framtiden indikerar på nya och förändrade behov av mobilitets-lösningar och där alltifrån elbilar till självkörande fordon kommer bli en del av omställningen. Vad innebär då detta för däcken? I takt med elektrifiering och nya framsteg så förändras också kraven på däcken. Continental har i över 150 år utvecklat en mängd innovationer som till mångt och mycket har förändrat stora delar av branschen. Nu blickar vi in i framtiden tillsammans med vår däckexpert Per Linder där vi lyfter blicken mot både morgondagens däck och vikten av rätt däck för rätt bil.

Vad är då viktigt att tänka på när man väljer däck till just en elbil kontra en bil med förbränningsmotor?

Det finns tre lite extra viktiga egenskaper man behöver ta hänsyn till när man tittar på däck till elbilar. Dels däckets rullmotstånd som ska vara så lågt som möjligt då detta främjar en längre räckvidd. Däcket har hela 20% inverkan på just räckvidden vilket är en avsevärd faktor. Då elbilar generellt sett är tyngre än traditionella bilar, på grund av dess batteri, så behöver däcken till en elbil också vara starkare. Bilen belastar helt enkelt däcken mer och utsätter däcken för mer press. Det är därför viktigt att ha rätt lastindex vilket man själv enkelt kan kontrollera och läsa sig till i bilens manual. Den tredje egenskapen skulle jag säga är däck som minskar vägbullret. I avsaknad av motorljud bidrar däck med en låg ljudnivå till en mer behaglig och tyst körupplevelse.

Hur ser Continentals sortiment av däck ut till elbilar idag?

Det enkla svaret är att alla däck går att använda till både el- hybrid- samt till bilar med förbränningsmotorer. Sen finns det egenskaper som är mer lämpande för elbilar, tex. däck med lågt rullmotstånd som jag nämnde tidigare. Man ska heller inte glömma att elbilar i sig kan kräva olika lite olika egenskaper på däcket. Beroende på om man kör en eldriven SUV eller en eldriven sportbil så gäller det att matcha bilens karaktär med däckets egenskaper, oavsett vilket drivmedel bilen har. För sportbilar så har vi tex. däcket SportContact 7 som är utvecklat och anpassat för just sportbilar-segmentet. EcoContact 6 är ett däck med fokus på lågt rullmotstånd som även gör sig bra för traditionella fordon då ett lågt rullmotstånd inte bara ger längre räckvidd utan även lägre bränsleförbrukning. Sen har vi vårt senaste sommardäck UltraContact som är utvecklat för en lång livslängd. Så sortimentet för elbilar är idag brett med flertalet däck som i sig besitter olika egenskaper beroende på vad man efterfrågar. Vår teknik ContiSilent, som minskar vägbullret i kupén, finns tillgängligt till stora delar av vårt däckutbud blir kanske extra relevant för elbilar då dessa fordon är tystare och därför mer känsliga för buller.

Vad gäller utvecklingsarbetet – skiljer sig detta åt? Hur man utvecklar däck särskilt till eldrivna fordon?

Vi behöver absolut inte uppfinna hjulet på nytt, men däremot prioritera egenskaper som rullmotstånd och lastindex lite extra. Sen har elbilar också ett högre vridmoment vilket gör att däcket behöver ett extra bra grepp och slittålighet. Dessa egenskaper ska sedan kombineras på ett optimalt sätt och kokas ihop med alla säkerhetsaspekter.

Continental utrustar idag 8 av Europas 15 mest sålda elbilar med däck. Berätta lite om OE-utrustningen.

Det stämmer. 6 av de 10 största elbilstillverkarna utrustar sina bilar med däck från Continental och 8 av Europas 15 mest sålda elbilar rullar ut från fabriken med våra däck. Vi var tidiga med just däck anpassade för eldrivna fordon, år 2012 släppte vi vårt första däck till elbilar, och därefter så har andelen OE-godkända däck bara vuxit. För att nämna några så har vi bland annat Tesla, Mercedes, BMW, Polestar, Jaguar och Maserati som utrustar sina elbilar med däck från Continental.

Det är snart dags för andra säsongen av Extreme E, den nya racingserien med eldrivna SUV:ar där Continental utvecklat däcket – vad kan du berätta om det väldigt speciella däcket?

Extreme E är förmodligen den mest extrema racingserien av de alla då tävlingen körs på olika platser med stora variationer i underlag och förhållanden. Däcket behöver klara både ökensand, isar, tuff terräng, extrema farter och höga vridmoment. Hela däcket är specialdesignat men det som kanske sticker ut mest är mönstret som består av stora block för att optimera prestandan på sand och grus samt slitbanan som är förfinad i detalj för att förbättra stabiliteten i bilen. Även nämnvärt är tekniken ContiConnect som är vår egenutvecklade däckövervakningsplattform för tunga fordon. Genom att digitalisera sin däckövervakning kan man både öka drifttiden och minska sina underhållningskostnader. Förarna och teamen i Extreme E använder ContiConnect för att få liveuppdateringar om däcktryck och däcktemperaturer för att sedan kunna ta snabba taktiska beslut om hur de ska optimera resterande delen av racet.

Om vi kikar lite framåt, hur tror du att framtiden utvecklar sig när det kommer till däckutveckling?

Vi kommer definitivt att se mer återvunna material i däcken. Continental har bland annat tagit fram en teknik där vi kan använda återvunna PET-flaskor för att tillverka vissa delar av våra däck. Sen går tekniken överlag fort framåt och vi ser ett stort fokus på rullmotståndet. Dels på grund av fokuset på längre räckvidd för elbilar. Med längre räckvidd kommer också tyngre batterier vilket i sig kommer ställa allt högre krav på däcken.

Det är snart dags att lägga vinterdäcken på hyllan, om någon funderar på att använda sina friktionsdäck även under sommaren – vad är ditt tips i den frågan?

Att helt klart byta till sommardäck – både utifrån ett säkerhetsperspektiv och ett hållbarhetsperspektiv. Vinterdäck, inklusive de dubbfria friktionsdäcken, är särskilt anpassade för att klara kalla temperaturer – och sommardäck anpassade för ett varmare gradtal. Om man väljer att fortsätta med sina vinterdäck under sommartid så blir däcken mjuka och slitaget ökar avsevärt. Däcken får en märkbart kortare livslängd samtidigt som köregenskaper och bromsprestandan också försämras avsevärt.

På tal om just livslängd, hur ökar man livslängden på sina däck generellt sätt?

Det absolut viktigare är att köra med rätt lufttryck. Alla däck har sina rekommenderade tryck så kolla vad som rekommenderas av biltillverkaren. Detta står i antingen tanklocket, innersidan av bildörren eller bilens manual.

Slutligen, någon sista kommentar?

Viktigt att poängtera är att utvecklingen som sker på däck-sidan gynnar både elbilar och fordon med förbränningsmotor. Utvecklingen vi går mot kommer ge både längre räckvidd och främja en mindre bränsleförbrukning. Sen är däcken bilens enda kontakt med vägen och därmed också en av bilens absolut viktigaste säkerhetsfunktioner. Så kör försiktigt och kontrollera dina däck regelbundet.

About Däckavisen 1055 Articles
Nordens ledande däcktidning med nyheter om däck och fälg för hela däckbranschen!