Continental halvårsrapport – accelererar tillväxten
Däcktillverkaren Continental släpper sitt halvårsresultat för 2018. Det DAX-börsnoterade företaget accelererade tillväxten under andra kvartalet 2018 och ökade återigen snabbare än jämförande relevanta marknader. Efter sex månader uppgick den organiska försäljningstillväxten till 5,4 procent, med bidrag från alla fem divisionerna. Under samma period var bilbranschen upp 6,6 procent organiskt. Den kunde således växa med nästan 5 procentenheter snabbare än den globala produktionen av personbilar och lätta nyttofordon, vilket var en ökning med cirka 2 procent. För innevarande år förväntar sig företaget fortfarande att den globala produktionen av personbilar och lätta nyttofordon ökar med mer än 1 procent.
Under första halvåret ökade Continental sin försäljning till €22 400 000 000 och levererade ett justerat rörelseresultat på €2 200 000 000. Detta motsvarar en justerad EBIT-marginal om 10 procent.
“vår teknologiska styrka stödjer vår snabba och lönsamma tillväxt. Den gör mobiliteten runt om i världen säker, ren och intelligent. Den är banbrytande för rörlighet i framtiden och avgörande för vår långsiktiga framgång i en miljö som kännetecknas av förändring och osäkerhet, sade Continental VD Dr Elmar Degenhart då man samtidigt presenterade affärssiffror för första halvåret 2018.
Han tillade: “vår lönsamma tillväxt under andra kvartalet är ytterligare ett bevis på vår styrka. Dessutom är den höga orderingången inom området för elektrisk mobilitet också ganska glädjande och visar att vår produktportfölj är lämplig för framtiden. ” Under årets första hälft mottogs mer än €1 000 000 000 i order för produkter och system för Hybrid-och elbilar. Orderingången fortsätter att ligga på rekordnivå inom hela bilindustrin efter sex månader.
Försäljningstillväxten ökade särskilt inom drivlina under andra kvartalet. “vår framtida anpassning banar väg för drivlina samt andra divisioner att fortsätta att överträffa våra relevanta marknader i framtiden också, som en del av vår Values Alliance för Top Value Creation”, sade han, att hänvisa till den nyligen aviserade omstruktureringar av bolaget.
Degenhart var också nöjd med de kvartalsvisa resultaten av däckdivisionen, som hade påverkats av valutaeffekter under de första tre månaderna. Dess justerade EBIT steg från 15,2 procent under första kvartalet till 17,8 procent under andra kvartalet. Vår däckverksamhet var tillbaka upp i andra kvartalet, och vi behåller vår lönsamma position på den globala marknaden, säger Degenhart, när han summerar den positiva utvecklingen.
“som väntat levererar alla fem divisioner god organisk tillväxt. Mot bakgrund av detta är vi nöjda med vår försäljningsutveckling under första halvåret, säger CFO Wolfgang Schaefer, när han kommenterar det gångna halvåret.
När det gäller resultaten, tillade han: “industrin genomgår för närvarande radikala tekniska förändringar. Det handlar om automatisering, konnektivitet och elektrifiering. Om vi tittar på våra resultat återspeglar trenden de betydande investeringar vi har gjort i utvecklingen av dessa framtida teknologier. Ökningen av orderingången har under senare år också resulterat i uppstartskostnader. ” Under det senaste halvåret har teknikbolaget spenderat €2 900 000 000 i investeringar samt på forskning och utveckling. Enligt Schaefer, finns det bara ett fåtal företag i världen som driver utvecklingen på området mobilitet i denna utsträckning.
Inför återstoden av året, påpekade Schaefer att tredje kvartalet traditionellt påverkas av säsongsmässiga effekter: “biltillverkarna stänger anläggningar för semester under det tredje kvartalet. Vidare kommer nästa kvartal troligen att påverkas negativt av det nya testförfarandet WLTP. ” För närvarande förväntar sig Continental ett starkt kvartal i slutet av året och bekräftar därför sina utsikter för hela affärsåret.
Efter första halvåret ökade nettoresultatet hänförligt till moderbolagets aktieägare med 4,3 procent till cirka €1 600 000 000, jämfört med €1 500 000 000 under samma period föregående år.
I slutet av första halvåret 2018 hade Continental mer än 243 000 anställda. Detta motsvarar ca 8 000 ytterligare anställda jämfört med förra året. Nästan två tredjedelar av tillväxten berodde på personalökningar i det globala R&D-teamet och högre produktionsvolymer inom fordonskoncernen. Cirka en tredjedel av den extra personalen anlitades i gummikoncernen. Dessa medarbetare behövdes främst för den utökade produktionsverksamheten och det växande distributionsnätet.