Continental vill använda robotar för leveranser till din dörr

Continental däck
RoboDogs

Teknikföretaget Continental ökar stadigt gränserna för autonom fordonsteknik och utforskar nya användartester och framsteg varje dag. Vid CES 2019, 8-11 januari i Las Vegas, visar Continental hur ett fordon utan förare kan användas för att utplacera och distribuera leveransrobotar, ta paketet hela vägen till konsumenten – även när de inte är där för att fysiskt ta emot dem.

Den sömlösa integrationen av ett förarlöst fordon – i detta fall presenterar den kontinentala urban mobilitetsupplevelsen (CUbE) – och en leveransrobot en mer effektiv distribution av varor. CUbE, Continentals autonoma elektrifierade utvecklingsplattform, anses generellt som en lösning för mobilitet i urban “första eller sista milen”. Denna typ av fordon – som ofta kallas en robotaxi eller pod – kommer att ingå i den värdefulla värdekedjan för sömlös mobilitet. Syftet med dessa fordon kommer att utvidgas till att leverera varor för att ytterligare utnyttja den tillgängliga transportkapaciteten och minska ledtiderna. Marknadsuppskattningar visar att behovet av att transportera varor kommer att överträffa det starkt växande behovet för personer som transporterar i tätbefolkade områden. Med kompetens inom skalbar teknik och lösningar som sensorer, miljöuppfattning och modellering, lokalisering, positionering, situationsanalys, beslutsfattande och mekatroniska ställdon har Continental lösningar och kunnande för att möta detta behov.

“Med hjälp av robotleveranser kan Continentals vision för sömlös mobilitet sträcka sig direkt till din dörr. Vår vision om kaskad robotleverans utnyttjar förarlösa bilar för att leverera leveransrobotar, vilket skapar ett effektivt transportteam, säger Ralph Lauxmann, chef för Systems & Technology, Chassis & Safety, Continental. “Båda är elektrifierade, båda är autonoma och i princip kan båda baseras på samma skalbar teknikportfölj. Dessa synergier skapar en spännande potential för holistiska leveranskoncept med liknande lösningar för olika plattformar. Utöver denna teknologifond är det rimligt att förvänta sig att en hel värdekedja utvecklas inom detta område. “

Automatiserad leverans av varor förväntas stå för upp till 80 procent av alla leveranser från företag till konsument, enligt flera forskningskällor.

Med befintliga leveransrobotar som fungerar som utvecklingsplattform är Continental redo att överföra och skala bilteknik för att uppfylla kraven från robotarstillverkarna. “Utmaningarna till en leveransrobot parallell vad vi redan löser för i automatiserade fordon”, säger Jeremy McClain, chef för Systems & Technology, Continental North America.

“Dessutom kommer leveransrobotar att kräva teknik som är lika avancerad och robust som våra fordonslösningar.” Med allt större online shopping och tillväxten av megacities kommer unika lösningar för paketleverans att behövas. Förarlösa fordon kombinerat med leveransrobotar kan vara det perfekta svaret.

Förarlösa fordon kommer att vara ett mycket viktigt element i framtida smarta städer. De betraktas av många experter som ett centralt element i framtida mobilitetskoncept för att lösa utmaningarna i urbaniseringen. Ett förarlöst fordon kan användas nästan 24/7.

About Däckavisen 1167 Articles
Nordens ledande däcktidning med nyheter om däck och fälg för hela däckbranschen!