Continental – vi får feedback från förarna direkt efter racet

Catarina I. Matos Silva, Team Lead Product Management Sommar-, 4x4- och lätta lastbilar, Continental Däck. Foto: Continental

Continental är en av grundarna och premiumsponsor för Extreme E-serien. Teknikföretaget och däcktillverkaren utrustar alla fordon i racingserien med däck för denna spektakulära och mycket krävande utmaning. Continental intervjuar Catarina I. Matos Silva som berättar om de speciella utmaningar som däcken utsätts för i denna offroad-racingserie, sitt arbete inom Product Management och den portugisiska passionen som har hjälpt henne avancera inom företaget.

Catharina, vad är din roll på Continental?

Jag leder Product Management-teamet, som ansvarar för vårt produktsortiment inom sommar-, offroad- och 4×4- och lätta lastbilar för Europamarknaden, Mellanöstern och Afrika. Vi har nära kontakt med produktionsenheterna och utvecklingsavdelningen samt med marknads- och försäljningsorganisationerna på marknaderna i Europa. Vi får feedback om våra produkter från alla relevanta håll och fungerar därför som ett viktigt nav. Det är aldrig tråkigt och du vet aldrig vad som väntar när du går in i en ny vecka.

Och hur blev du, i denna funktion, involverad i Continentals Extreme E-projekt?

Det var faktiskt Extreme E som kom till mig. Förra året arbetade jag även i det tekniska supportteamet för gruppen Offroad-däck. Gruppen koordinerar olika projekt i olika utvecklingsområden, service och olika integrerade teknologier för däck. Continentals hållbarhetsarbete var också en del av detta, inklusive vårt engagemang för Extreme E-serien, ett arbete som redan då var långt framskridet.

Foto: Team JBXE med den tidigare Formel1-världsmästaren Jenson Button och Continentals testförare Mikaela Åhlin-Kottulinsky bakom ratten.

Ni är alltså personligen på plats under tävlingshelgerna?

Ja! Visst är det fantastiskt? Men också nödvändigt. Vi är trots allt däckspecialisterna. Med CrossContact Extreme E har vi utvecklat ett däck som används av alla team. Vi vet också bättre än någon annan vad som är viktigt när det gäller däck. Av miljöskäl har vi endast ett mycket litet serviceteam på plats, och kontaktpersoner för alla teamen för att kunna svara på frågor om däcken. Vi får också feedback från förarna direkt efter racet. Det är oerhört viktigt för att vi ska kunna göra en korrekt utvärdering av kvaliteten på vårt utvecklingsarbete, och för att identifiera nya potentiella förbättringar och genomföra dem. Tävlingarna hålls främst i regioner där motorsporttävlingar aldrig har arrangerats tidigare. Följaktligen har inga däcktester utförts där i utvecklingsfasen. Det gör att vart och ett av de fem racen är riktigt spännande för oss – oavsett själva tävlingsresultatet.

Vad är det som gör att däckutveckling är så viktigt för just den här racingserien?

ODYSSEY 21, som är den bil som alla team kör, är verkligen ett ”elektriskt monster” – utvecklad för extrema accelerationer och extrema hastigheter i extrema miljöer. Den elektriska drivlinan levererar totalt 550 hk nästan helt utan fördröjning. Och som om det inte vore nog finns det racingsituationer där förarna kan aktivera en extra effekthöjare, den så kallade ”HyperDrive”-funktionen. Den saknar verkligen motstycke. Och denna otroliga kraft måste överföras till underlaget enligt ett 1:1-förhållande – under acceleration, omkörning, kurvtagning och inte minst vid bromsning. Det här är inga racingbanor med höga hastigheter eller banor med vanlig asfalt. Detta är ”off road”, med alla de svårigheter och fallgropar som det innebär. Vid seriens första race, i Saudiarabien, såg vi en del spektakulära och riktigt långa hopp. Och tyvärr, ett antal lika spektakulära krascher, som tur var skadades ingen allvarligt. Förarna gör verkligen allt för att ta fordonet och däcken till sin absoluta gräns från första sekund. Krafterna som däcken utsätts för under de olika delarna av racen är verkligen otroliga. Plus att Continental CrossContact Extreme E måste fungera i fem olika regioner på vår planet. Det här är fem olika klimatzoner med banor och underlag som inte kunde vara mer olika. Min kollega Anuj Jain, som framgångsrikt har ansvarat för däckutvecklingen, sa i en intervju att Extreme E är den överlägset största utmaning som Continental har ställts inför när det gäller motorsport. Och jag är 100 procent övertygad om att han har rätt. Jag var där och såg det och jag ser redan fram emot de kommande tävlingarna när serien fortsätter på Grönland.

Foto: CrossContact Extreme E har utvecklats speciellt för körning på alla tävlingsplatser.

Kan du berätta lite mer om dina kontaktpunkter med hållbarhetsarbetet på Continental?

Eftersom mitt team och jag ansvarar för produktutveckling – såväl produktstrategier som planering av sortimentet – och företaget har mycket tydliga och ambitiösa mål när det gäller hållbarhet, tillhandahåller vi den färdplan som krävs för att målen ska kunna nås. Hållbarhet är så mycket mer än bara ett ord. Det är extremt viktigt för hela organisationen och för vårt eget välbefinnande. Vi arbetar till exempel kontinuerligt med forskning, utveckling och materialutveckling, där vi definierar nya strategier och möjligheter, samtidigt som vi hela tiden arbetar med att förbättra våra återvinningslösningar. Vi har spännande år framför oss inom hållbarhet!

Vad var det som fick dig att söka utmaningar just i däckbranschen?

I början av min yrkeskarriär skulle jag förmodligen ha sagt att det var en slump. Idag skulle jag säga att det var ren tur. Jag läste gruv- och miljöteknik i Portugal. För ungefär 15 år sedan hörde jag talas om en ”forsknings- och utvecklingspool med trainees” på Continental i Hannover och bestämde mig för att ansöka utan att vara helt säker på vad jag faktiskt gav mig in på. I Hannover träffade jag internationella team med utvecklare och ingenjörer som brinner för sitt arbete och för produkten. De var alla beredda att direkt dela med sig av projekten de arbetade med och vad de kommit fram till. Och de var riktigt intresserade av att höra vad jag tyckte. Redan då visade de den speciella företagskulturen som bygger på utbyte och kommunikation, där alla är viktiga. Jag kände direkt att detta var teamet som jag ville tillhöra och arbeta med.

About Däckavisen 772 Articles
Nyheter inom däck- och fälgbranschen