Continental satsar på grönare däck
Continental tar kraftfulla steg för att minimera användningen av fossila råvaror och minska CO2-utsläppen i sin däckproduktion. Nytt i raden av initiativ är att inkludera återvunnen kimrök, även känt som Carbon Black, i tillverkningen av sina Super Elastic-däck.
Företaget har som målsättning att till år 2050 endast använda sig av 100 procent hållbara material i sin produktion. I en fabrik i Korbach, Tyskland, påbörjar de nu en omställning där bland annat deras SC20+ däck kommer att bestå av cirka 60 procent förnybara och återvunna material, främst tack vare en hög andel naturgummi.
Continental har ingått ett samarbete med Pyrum Innovations, som specialiserar sig på att demontera gamla däck och utvinna värdefulla råvaror genom en avancerad pyrolysprocess. Denna teknik banar vägen för att skapa punkteringssäkra och ekonomiska kompakta däck som har hög lastkapacitet och som används i en rad olika industriella fordon, inklusive gaffeltruckar och tunga transportfordon.
Frode Abrahamsen, försäljningschef för specialdäck på Continental Dekk Norge, underströk att hållbarhet blir allt mer centralt inom branschen. “Våra Super Elastic compact-däck utmärker sig genom lågt rullmotstånd, lång livslängd och en betydande andel hållbara material,” tillägger han.
I en tid där fler gaffeltruckar är elektriska och där effektiv energianvändning är nyckeln, bidrar däck med lågt rullmotstånd till en minskad energiförbrukning och förbättrad räckvidd. Continental strävar efter att möta kundernas önskan om mer miljövänliga och resurseffektiva driftsprocesser genom sina skräddarsydda däcklösningar.
Återanvändningen av kimrök från gamla däck är inte bara en vital resurs som fyllmedel i däckproduktionen, utan ökar även däckens stabilitet, styrka och hållbarhet. Det markerar också ett viktigt steg mot en mer cirkulär affärsmodell inom Continentals däckproduktion.
Företaget är fast beslutet att fortsätta sin resa mot innovation och hållbarhet genom hela värdekedjan. Senast 2050, siktar Continental på att uppnå en fullständig koldioxidneutralitet längs hela värdekedjan, från inköp av hållbara material till återvinning av gamla däck.