Continental redovisar positivt nettoresultat för 2021

I en ihållande turbulent marknadsmiljö, presterade Continental väl och redovisar ett positivt nettoresultat för 2021.
– Med tanke på de många utmaningarna höll vi oss operativt väl under 2021. Dessutom har vi strategiskt satt kursen för vår framtid med vår omarbetade strategi och den marknadsorienterade strukturen anpassad till den, säger Nikolai Setzer vd Continental.
– Det gångna räkenskapsåret utmanade oss återigen stort. Med tanke på de många utmaningarna presterade vi bra operativt under 2021 och uppnådde ett positivt nettoresultat, sade Nikolai Setzer, VD för Continental, vid den årliga presskonferensen i Hannover på onsdagen. Mitt tack går särskilt till våra190 000 anställda över hela världen. Tillsammans imponerade de som ett lag och övervann de många begränsningarna och hindren.
Samtidigt hänvisade Setzer till företagets starka teknologiska position: “Säker, autonom, nätverksbunden och hållbar körning är framtidens mobilitets nya hästkrafter. Vi utvecklar dessa och det är där vi är starka – från bromssystem, miljösensorer, högpresterande datorer och hållbara däck till slangar för värmehantering av elfordon. Med vår fokuserade portfölj och vår omfattande mjukvaru- och digitaliseringsexpertis är vi i rätt position. Tillsammans under ett tak skapar vi fart för vår strategiska omställning.
Koncernens försäljning ökade med 6,0 procent 2021
Enligt preliminära siffror var den konsoliderade omsättningen för DAX-bolaget under det senaste räkenskapsåret till 33,8 miljarder euro (2020: 31,9 miljarder euro, +6,0 procent). I en ihållande utmanande marknadsmiljö uppnådde företaget ett justerat rörelseresultat på 1,9 miljarder EUR (2020: 1,4 miljarder EUR, +37,7 procent). Det motsvarar en justerad EBIT-marginal på 5,6 procent (2020: 4,4 procent).
– Medan den låga produktionsnivån över hela världen hade en negativ inverkan på i synnerhet vår fordonsverksamhet, uppnådde våra däck- och ContiTech-enheter goda resultat trots massiva kostnadsökningar inom områdena inköp och logistik, säger Setzer.
Efter att nettoresultatet var negativt föregående år på grund av utgifter och nedskrivningar av materiella anläggningstillgångar, uppnådde Continental ett nettoresultat på 1,5 miljarder euro 2021 ( 2020: -962 miljoner euro). Det fria kassaflödet före förvärv, avyttringar och bortfallseffekter för kvarvarande och avvecklade verksamheter uppgick till 1,2 miljarder euro (2020: 805 miljoner euro).
Förväntningar inför verksamhetsåret 2022
Skulle den geopolitiska situationen, särskilt i Östeuropa, förbli spänd eller till och med försämras ytterligare, kan detta orsaka bestående störningar i produktion, leveranskedjor och efterfrågan. Beroende på omfattningen kan både försäljning och resultat för alla divisioner och därmed för koncernen som helhet bli lägre än föregående år.
Utan de nämnda riskerna räknar Continental med att den globala produktionen av personbilar och lätta nyttofordon kommer att öka med 6 till 9 procent 2022. År 2021, på grund av bristen på halvledare, hade detta bara ökat med cirka 3 procent till cirka 77 miljoner fordon jämfört med föregående år. Företaget räknar också med ökade inköps- och logistikkostnader på cirka 2,3 miljarder euro, säger Katja Dürrfeld, styrelseledamot, ansvarig för Group Finance and Controlling och Group Information Technology.
Baserat på antagandena för industri- och marknadsutveckling för 2022 räknar Continental med en konsoliderad försäljning på cirka 38 till 40 miljarder EUR och en justerad EBIT-marginal på cirka 5,5 till 6,5 procent. Continental förväntar sig att verksamheten gradvis förbättras efter en långsam start på året.
För fordonssektorn räknar Continental med en försäljning på mellan cirka 18 och 19 miljarder euro och en justerad EBIT-marginal i ett intervall på cirka 0 till 1,5 procent.
För däckdivisionen räknar Continental med en försäljning på mellan cirka 13,3 och 13,8 miljarder EUR och en justerad EBIT-marginal på mellan cirka 13,5 och 14,5 procent.
En försäljning på mellan cirka 6,0 och 6,3 miljarder euro och en justerad EBIT-marginal på mellan cirka 7,0 och 8,0 procent förväntas för ContiTech- divisionen.
Continental bekräftar mål på medellång sikt trots otillfredsställande finansiella resultat
– Vi är mitt uppe i en grundläggande förändring. Vi vill komma ur detta som vinnare. Vi är inte nöjda med det nuvarande ekonomiska resultatet. Vi kommer därför att genomföra vår strategi konsekvent och öka vår lönsamhet. Vi är därför fortsatt engagerade i våra medelfristiga mål som vi satte upp i slutet av 2020, säger Dürrfeld.
Continental siktar därför på en justerad EBIT-marginal på mellan cirka 8 och 11 procent på medellång sikt.
Continental har under det senaste året fortsatt att göra fokuserade investeringar inom området forskning och utveckling. Totalt spenderade DAX-företaget cirka 2,6 miljarder euro (2020: 2,7 miljarder euro) på detta.