Continental rapporterar starka siffror
Continental presterade bra under första kvartalet 2022 trots allt mer turbulent marknadsmiljö och rapporterade en stark däckaffär.
Många externa faktorer, som kriget mot Ukraina, coronavirus-pandemin, brist på elektroniska komponenter och kostnadsökningar inom inköp och logistik, innebar stora utmaningar. Den konsoliderade försäljningen under det senaste kvartalet var €9,3 miljarder (Q1 2021: €8,6 miljarder, +8,2 procent), och justerad EBIT var €439 miljoner (Q1 2021: €728 miljoner, -39,8 procent) ), vilket motsvarar en justerad EBIT-marginal på 4,7 procent (Q1 2021: 8,5 procent).
– Det senaste kvartalet överskuggades av kriget mot Ukraina och dess drastiska effekter på redan höga energipriser och ansträngda logistikkedjor och råvarumarknader. Dessutom hade åtgärder för att begränsa coronavirus-pandemin, särskilt i Kina, en negativ effekt på den ekonomiska utvecklingen. Med tanke på de många utmaningarna tog vi olika steg för att minimera inverkan på resultatet.Prishöjningar inom inköp och logistik påverkade oss avsevärt under första kvartalet. Trots denna kraftiga motvind uppnådde vi ett bra resultat i däckbranschen. För Automotive är vi övertygade om att de åtgärder som vidtas kommer att resultera i ett förbättrat resultat under året, säger Nikolai Setzer, VD för Continental.
Continental vidtog omedelbara åtgärder för att ta itu med de många utmaningarna och effektivt upprätthålla produktions- och leveranskedjor, till exempel genom att ytterligare diversifiera råvarukällorna i ett tidigt skede, bygga upp säkerhetslager och omorganisera sin värdekedja inom elektroniksektorn. Continental arbetar också med sina kunder för att dela bördan av ökade kostnader.
Under första kvartalet 2022 genererade Continental en nettovinst på 245 miljoner euro (Q1 2021: 448 miljoner euro för fortsatta och avvecklade verksamheter). Justerat fritt kassaflöde var -174 miljoner euro (Q1 2021: 646 miljoner euro för kvarvarande och avvecklade verksamheter).
– Justerat fritt kassaflöde under första kvartalet i år var negativt främst på grund av högre upphandlingskostnader och lageruppbyggnad. För året som helhet räknar vi med ett justerat fritt kassaflöde på cirka 0,6 miljarder euro till 1,0 miljarder euro, förklarade Katja Dürrfeld, finanschef på Continental. De högre lagren är resultatet av ökade säkerhetslager för råvaror och halvfabrikat och den säsongsmässiga uppbyggnaden inom däcksektorn, säger Katja Dürrfeld CFO Continental.
Svag bilproduktion under första kvartalet
Under årets första tre månader var den globala fordonsproduktionen betydligt lägre än under första kvartalet föregående år. Marknaden för personbilar och lätta nyttofordon i Europa sjönk särskilt kraftigt (3,8 miljoner enheter, -19,1 procent). Nordamerika noterade också en något svagare start på året jämfört med föregående års kvartal (3,6 miljoner enheter, -1,8 procent). I Kina ökade produktionen av personbilar och lätta nyttofordon jämfört med föregående år (6,1 miljoner enheter, +6,1 procent). Enligt preliminära siffror minskade den globala produktionen av personbilar och lätta nyttofordon med 4,5 procent jämfört med första kvartalet 2021 till totalt 19,7 miljoner enheter (Q1 2021: 20,7 miljoner enheter).
Utveckling av koncernsektorerna
Den svaga fordonsproduktionen i samband med ökande inköps- och logistikkostnader påverkade särskilt Automotive- gruppens sektor. Dess försäljning ökade med 3,2 procent till 4,2 miljarder euro (Q1 2021: 4,1 miljarder euro). Efter justering för valutaeffekter och förändringar i konsolideringsomfattningen visade den en organisk försäljningstillväxt på -1,2 procent. Automotive-gruppens sektor överträffade därför marknaden, med den globala fordonsproduktionen som sjönk med 4,5 procent under första kvartalet i år. Dess justerade EBIT-marginal var -3,9 procent (Q1 2021: 2,4 procent).
Däckgruppen uppnådde ett bra resultat och noterade ökade försäljningsvolymer inom bildäcks- och nyttofordonsdäcksersättningsverksamheten jämfört med föregående år. Med en försäljning på 3,3 miljarder euro (Q1 2021: 2,7 miljarder euro, +20,1 procent) uppnådde man en justerad EBIT-marginal på 17,1 procent (Q1 2021: 16,6 procent). Lagervärderingen hade en positiv effekt på cirka 200 miljoner euro på resultatet på grund av ökade anskaffnings- och produktionskostnader.
De avsevärda kostnadsökningarna för inköp och logistik påverkade också ContiTech- gruppens sektor, som omsatte 1,6 miljarder euro (Q1 2021: 1,5 miljard euro, +3,3 procent) och en justerad EBIT-marginal på 5,4 procent (Q1 2021: 10,2 procent). Verksamheten för transportband och industrislang utvecklades särskilt bra. Försäljningen inom drivrems- och luftfjäderbyte ökade också.
Förväntningar för räkenskapsåret 2022
Marknadsutvecklingen kommer att fortsätta att präglas av hög volatilitet under de kommande månaderna. Efter en produktionsproduktion på 77,1 miljoner personbilar och lätta nyttofordon förra året, räknar Continental med en ökning på mellan 4 och 6 procent för året som helhet (tidigare: 6 till 9 procent). Negativa effekter från kostnadsinflation för viktiga insatsvaror, särskilt för oljebaserade råvaror samt för energi och logistik inom Tires och ContiTech, fortsätter att bli betydligt mer material.
Continental har därför justerat sina utsikter för året som helhet, som rapporterades den 21 april 2022. Den konsoliderade försäljningen förväntas nu uppgå till cirka 38,3 miljarder euro till 40,1 miljarder euro (tidigare: ca 38 miljarder euro till 40 miljarder euro), och den justerade EBIT-marginalen förväntas bli cirka 4,7 till 5,7 procent (tidigare: cirka 5,5 till 6,5 procent).
För segmentet Automotive räknar Continental med en försäljning på cirka 17,8 miljarder EUR till 18,8 miljarder EUR (tidigare: cirka 18 miljarder EUR till 19 miljarder EUR) och en justerad EBIT-marginal i intervallet cirka -0,5 till 1 procent (tidigare: cirka 0 ) till 1,5 procent). Detta inkluderar fortfarande högre inköps- och logistikkostnader på cirka 1 miljard euro samt ytterligare kostnader för forskning och utveckling på cirka 100 miljoner euro inom affärsområdet Autonomous Mobility.
För Däck- gruppen förväntar sig Continental en försäljning på cirka 13,8 miljarder EUR till 14,2 miljarder EUR (tidigare: cirka 13,3 miljarder EUR till 13,8 miljarder EUR) och en justerad EBIT-marginalpå cirka 12,0 till 13,0 procent (tidigare: cirka 13,5 till 14,5 ). Detta inkluderar en årlig ökning av inköps- och logistikkostnader på cirka 1,9 miljarder euro (tidigare: cirka 1 miljard euro).
För ContiTech- gruppens sektor förväntas en försäljning på omkring 6,3 miljarder euro till 6,5 miljarder euro
(tidigare: omkring 6,0 miljarder euro till 6,3 miljarder euro) och en justerad EBIT-marginal på omkring 6,0 till 7,0 procent (tidigare: omkring 7,0 till 8,0 procent) . Detta inkluderar en årlig ökning av inköps- och logistikkostnader på cirka 600 miljoner euro
(tidigare: cirka 300 miljoner euro).
Investeringarna före finansiella investeringar förväntas uppgå till cirka 6 procent av försäljningen (tidigare: mindre än 7 procent).
Det justerade fria kassaflödet förväntas uppgå till omkring 0,6 miljarder euro till 1,0 miljarder euro (tidigare: omkring 0,7 miljarder euro till 1,2 miljarder euro).
Om den geopolitiska situationen, särskilt i Östeuropa, förblir spänd eller förvärras, kan det resultera i ytterligare bestående konsekvenser för produktion, leveranskedjor och efterfrågan. Dessutom kan ytterligare negativa effekter uppstå som ett resultat av den pågående coronavirus-pandemin och den relaterade försörjningssituationen. Beroende på hur allvarlig störningen är, kan detta resultera i lägre försäljning och särskilt resultat inom alla koncernsektorer samt för Continental Group jämfört med föregående år.
Återvinning av skrotdäck ska optimeras och utökas ytterligare
Senast 2050 siktar Continental på att använda 100 procent hållbara material i sin däckproduktion. För att uppnå detta mål utökar Continental konsekvent sin verksamhet inom områden som cirkulär ekonomi. Nyligen slöt det DAX-noterade företaget ett utvecklingsavtal med Pyrum Innovations, specialist på pyrolys av skrotdäck, för att ytterligare optimera och utöka återvinningen av skrotdäck. På medellång sikt är till exempel målet att få fram särskilt högkvalitativt industriellt kimrök för Continentals däcktillverkning. Kolsvart är en viktig komponent i många däckblandningar. Continental började leverera skrotdäck till Pyrum i mars 2022. På sikt ska ett sluten cirkulär ekonomikoncept utvecklas för återvinning av skrotdäck.
Continental är också den första däcktillverkaren som introducerar återvunnet polyestergarn från använda PET-flaskor i sin volymproduktion. Detta nya högpresterande material används initialt i utvalda storlekar av Continental PremiumContact 6 och EcoContact 6 sommardäck samt i AllSeasonContact åretruntdäck. Ett 40-tal återvunna PET-flaskor som annars skulle ha förbränts för termisk återvinning används för varje uppsättning standardbildäck. Den specialutvecklade ContiRe.Tex-tekniken, som gjordes klar för volymproduktion på bara några månader, kräver inga mellanliggande kemiska steg och är betydligt mer energieffektiv än tidigare teknologier.
Ny ContiTech-fabrik i Indien
I april invigde Continental sin nya fabrik i Pune, Indien. Här tillverkar ContiTech ytmaterial, främst för den indiska fordons- och tvåhjuliga marknaden. Continental har investerat mer än 20 miljoner euro i anläggningar och maskiner för att producera ytmaterial av hög kvalitet. Produktionsanläggningen sträcker sig över cirka 14 000 kvadratmeter och har en initial årlig kapacitet
på 5 miljoner kvadratmeter ytmaterial. Detta kan utökas till upp till 10 miljoner kvadratmeter. Den nya anläggningen har förstklassiga energieffektivitetsstandarder, hållbara produktionsprocesser, en ergonomisk arbetsmiljö, 100 procent avloppsvattenrening, frånluftsrening för alla processer och användning av energi från förnybara källor.