Continental optimistiska trots sämre resultat

Continental däck resultat
Continentals fabrik Stoecken, Hannover. Bild: Continental

Trots en turbulent marknadsmiljö för fordonsleverantörer är Continental optimistiska inför andra halvåret 2022.

Continental ser framåt mot andra halvåret med optimism och behåller sina utsikter för innevarande räkenskapsår. Som väntat hade den pågående turbulenta marknadsmiljön en märkbar inverkan under andra kvartalet 2022. I synnerhet den geopolitiska osäkerheten som ett resultat av kriget mot Ukraina, störda leveranskedjor och massiva prisökningar på råvaror, halvfabrikat, energi och logistik, i kombination med bristen på elektroniska komponenter och konsekvenserna av lockdown i Kina på grund av coronaviruset, påverkade Continentals resultat kraftigt. Samtidigt noterade teknikföretaget en hög orderingång inom Automotive-gruppen på mer än 6,0 miljarder euro.

Den konsoliderade försäljningen under det senaste kvartalet var 9,4 miljarder euro (Q2 2021: 8,4 miljarder euro, +13,0 procent), och justerad EBIT var 411 miljoner euro (Q2 2021: 512 miljoner euro, -19,8 procent). Detta motsvarade en justerad EBIT-marginal på 4,4 procent (Q2 2021: 6,2 procent).

– Marknadsmiljön var fortfarande extremt utmanande för fordonsleverantörer under andra kvartalet. Samtidigt gör vi betydande framsteg i utvecklingen och marknadsföringen av våra teknologier, med en stark orderingång inom Automotive. Detta visar att vi har rätt strategi och positionering. Vår senaste mobilitetsstudie stödjer också detta, sade Continentals vd Nikolai Setzer på tisdagen i Hannover.

Continental bibehåller utsikterna för innevarande räkenskapsår

– Den nuvarande motvinden är snarare som en orkan och kommer inte att avta snart. Med den här miljön har vi presterat bra och blivit mer motståndskraftiga. Vi kan inte vara helt nöjda med våra nuvarande affärsresultat – även om de är som förväntat – men vi är optimistiska inför andra halvåret. Vi räknar med en ökning av fordonsproduktionen och även våra åtgärder för att förbättra resultatet får effekt. Vi behåller därför våra utsikter för innevarande räkenskapsår, säger Katja Dürrfeld, CFO på Continental.

Under andra halvåret räknar Continental med en stabilisering av globala leveranskedjor, en liten förbättring av tillgången på halvledare och fortsatt stabil energiförsörjning i Europa, och särskilt i Tyskland.

Sammantaget räknar Continental fortfarande med en konsoliderad försäljning för året som helhet på cirka 38,3 till 40,1 miljarder euro och en justerad EBIT-marginal på cirka 4,7 till 5,7 procent. Detta inkluderar ytterligare kostnader på 3,5 miljarder euro till följd av de massiva prisökningarna på råvaror, halvfabrikat, energi och logistik. Fraktkostnaderna för en vanlig utlandsfraktcontainer har i vissa fall åttadubblats.

För att övervinna dessa betydande utmaningar har Continental vidtagit många åtgärder. Dessa inkluderar att sprida inköp över flera källor, bygga upp och underhålla säkerhetslager, genomföra mer omfattande inspektioner av inköps- och logistikkedjan för elektronik, förhandla priser med kunder för att dela ökade kostnader och fokusera på affärer med tekniskt avancerade produkter. Som ett exempel växer andelen premiumdäcksförsäljning stadigt.

Stagnerande bilproduktion under andra kvartalet

Under månaderna april till juni 2022 var den globala fordonsproduktionen i nivå med det jämförelsevis svaga andra kvartalet föregående år, när halvledarbristen först gjorde sig gällande. Produktionen av personbilar och lätta nyttofordon sjönk under andra kvartalet 2022, särskilt i Kina som ett resultat av de tillfälliga lockdowns som infördes i många städer på grund av pandemin (5,4 miljoner enheter, -5,8 procent). Europa noterade också ett svagare andra kvartal på grund av störda leveranskedjor (3,8 miljoner enheter, -5,4 procent). I Nordamerika var dock produktionen av personbilar och lätta nyttofordon upp mot den mycket svaga perioden föregående år (3,6 miljoner enheter, +11,6 procent). Enligt preliminära siffror,

Automotive överträffar fordonsmarknaden

Fortsatt svag fordonsproduktion mitt i massiva kostnadsökningar påverkade  i synnerhet Automotive- gruppen. Som ett resultat av en fortsatt hög efterfrågan på sina produkter och positiva effekter av olika åtgärder överträffade koncernsektorn dock markant marknaden. Dess försäljning ökade med 13,7 procent till 4,3 miljarder euro (Q2 2021: 3,8 miljarder euro). Efter justering för valutaeffekter och förändringar i konsolideringsomfånget visade den en organisk försäljningstillväxt på +7,7 procent, medan den globala fordonsproduktionen stagnerade. Dess justerade EBIT-marginal var -2,3 procent (Q2 2021: -2,3 procent).

Dessutom fortsatte Continental att öka sin ordervolym. Detta uppgick till mer än 6,0 miljarder euro under andra kvartalet, cirka 40 procent högre än föregående års siffra. Continental noterade stark ordertillväxt i alla fem affärsområdena Automotive under det senaste kvartalet – från displaylösningar och toppmoderna system för internetuppkoppling i bilar till molnbaserade lösningar som minskar bränsleförbrukningen i kommersiella fordon, såväl som kameror , högpresterande datorer och konventionell elektronik.

Continental däck särskilt populära för elbilar

Däckgruppsektorn  avslutade det andra kvartalet framgångsrikt och noterade en ökad försäljning inom bildäcks- och kommersiella fordonsdäck jämfört med föregående år. Med en försäljning på 3,4 miljarder euro (Q2 2021: 2,9 miljarder euro, +17,1 procent) uppnådde man en justerad EBIT-marginal på 13,8 procent (Q2 2021: 17,8 procent).

När det kommer till elfordon är Continental-däck särskilt populära. De har redan fått originalutrustningsgodkännanden för mer än 300 olika fordonsmodeller, och sju av de tio mest framgångsrika tillverkarna av elfordon världen över förlitar sig på Continental-däck för sin originalutrustning. Totalt sett är företagets marknadsandel inom elfordonssegmentet högre än för bilar med förbränningsmotor.

Dessutom lanserar Continental fler och fler hållbarhetskomponenter, med däck som innehåller polyester från återvunna PET-flaskor som nu är tillgängliga för alla återförsäljare i Europa. Continental introducerade sin ContiRe.Tex-teknologi – som gör det möjligt att helt ersätta den polyester som konventionellt används i däckhöljet – i volymproduktion i april 2022. Däcktillverkaren erbjuder för närvarande tre modeller med polyester från återvunna PET-flaskor, var och en tillgänglig i fem storlekar: PremiumContact 6, EcoContact 6 och AllSeasonContact åretruntdäck.

ContiTech investerar i Nordamerika och Sverige

ContiTech  gruppens sektor kände också effekterna av ökade kostnader och svagare bilproduktion under andra kvartalet, med en försäljning på 1,6 miljarder euro (Q2 2021: 1,5 miljarder euro, +8,2 procent) och en justerad EBIT-marginal på 4,9 procent (Q2 2021: 7,9 procent). Särskilt bra utvecklades industrislangverksamheten och även försäljningen av transportband och luftfjädersystem ökade.

ContiTech utökar också sin industriverksamhet. I San Luis Potosí, Mexiko, byggs en ny, ultramodern produktionsanläggning för industriella hydraulslangar. Den planerade investeringen uppgår till mer än 38 miljoner euro. Den nya anläggningen kommer att skapa ytterligare kapacitet för ett brett utbud av slanglösningar för att täcka den ökande efterfrågan i Nordamerika. Hydrauliska produkter stöder många nyckelbranscher, inklusive jordbruk, konstruktion, energi, teknik samt vätsketransporter inom jordbruk, konstruktion och många andra industrifordon. Cirka 150 nya jobb kommer att skapas vid den nya fabriken. Dessutom har koncernsektorn förvärvat transportbandstillverkaren WCCO Belting, med huvudkontor i Wahpeton, North Dakota, USA. Med detta förvärv,

ContiTech har även tagit över NorrVulk AB:s verksamhet för transportbandssystem och tjänster, som har sitt huvudkontor i Gällivare, Sverige. Detta kompletterar teknikbolagets portfölj för transportbandssystem och relaterade tjänster och stärker verksamheten med industrikunder i regionen.

 

About Däckavisen 1176 Articles
Nordens ledande däcktidning med nyheter om däck och fälg för hela däckbranschen!