Continental optimerar PEMA:s däckhantering
Digitalisering: PEMA och Continental optimerar däckhanteringen för hela fordonsflottan
PEMA, fordonsuthyrare med verksamhet i flera europeiska länder, och Continental, däcktillverkare och teknikföretag, har digitaliserat däckhanteringen för mer än 18 000 fordon.
CESAR – ett digitalt administrationssystem för fordonsflottor utvecklat av Continental – integrerades i PEMA:s system under 2018 och gör det möjligt att hålla uppsikt över fordonens servicebehov via ett speciellt gränssnitt. Efter ett år är Wolfgang Beuleke, Team Lead Tire Management på PEMA, nöjd med systemet:
”Fördelarna med att sköta all däckhantering via CESAR-gränssnittet har till och med överträffat våra förväntningar. Dels hjälper den ökade transparensen systemet ger till att säkerställa att de individuella serviceavtal som sluts med våra kunder alltid efterföljs. De administrativa utläggen har minskat och vi har kunnat introducera snabba, standardiserade processer över flera geografiska marknader. Tack vare möjligheten att analysera fordons- och däckdata genom CESAR har vi kunnat optimera användningsområdena för vår flotta och därmed ökat däckens livslängd på våra fordon vilket har bidragit till betydligt färre driftstopp och lägre servicekostnader.
CESAR-flottans administrationssystem utvecklades för Conti360° Fleet Services – Continentals professionella, all-inclusive-tjänst för däck – och har optimerats kontinuerligt sedan dess. Fordons- och däck-relaterad information samlas in i systemet och behandlas centralt. Användare kan närsomhelst hämta data, oavsett var de befinner sig.
”Baserat på kundernas individuella önskemål, använder CESAR automatiserade arbetsflöden för att kartlägga en rad tjänster vilket gör det möjligt att sätta in rätt åtgärder så snabbt som möjligt oavsett om fordonet i fråga befinner sig i verkstaden eller ute i trafik”, förklarar Thomas Wolf, Head of International Fleet Business för EMEA. ”Genom att analysera data från ContiFleetReporting kan vi också förse PEMA med skräddarsydda rekommendationer för att hjälpa dem att kontrollera däckhanteringsprocesser för fordonsflottan i Sverige, Danmark, Tyskland, Schweiz, Tjeckien och Polen med maximal effektivitet.”