Continental och VARTA utvecklar batteri

Nytt 48-volts batteripaket framför en elektrifierad skoter. Foto: Continental

Continental och VARTA utvecklar särskilt kraftfullt batteri för elektriska tvåhjulingar.

Continentals utvecklings- och produktionstjänstleverantör Continental Engineering Services (CES) samarbetar med batterispecialisten VARTA. Syftet med partnerskapet är att utveckla ny teknik och nya produkter som medför framsteg, särskilt när det gäller hållbara lösningar inom elektromobilitet. I ett första pilotprojekt har båda parter nu gemensamt utvecklat en innovativ produkt för tvåhjulingsmarknaden: ett utbytbart 48-volts batteripaket för eldrivna tvåhjulingar med en driveffekt på 10 kW eller mer. Sådana fordon är jämförbara i motoreffekt och högsta hastighet med konventionellt drivna skotrar från 125 cc deplacement.

Batteripaketet består av VARTAs V4Drive högpresterande cell baserad på litiumjonteknik som kännetecknas av hög prestanda, snabbladdningsförmåga, lågtemperaturbeständighet och en kompakt design. Ett special utvecklat batterihanteringssystem från CES gör det nu möjligt att använda denna extremt kraftfulla battericell i tvåhjuliga fordonstillämpningar. Specialfunktionen: Det nio kilo tunga batteridrivna fodralet möjliggör en räckvidd på 50 kilometer och en driveffekt på 10 kW. Den kan lossas från tvåhjulingen med ett enkelt handtag och laddas externt. Dessutom kan valfritt antal batteripaket kombineras och styras via den nya batterihanteringselektroniken. Till exempel kan räckvidden för en elscooter fördubblas till 100 kilometer med hjälp av två batterier.

Denna innovativa teknik överbryggar en lucka på den snabbt växande marknaden för batterielfordon. För närvarande tillgängliga elsparkcyklar (mestadels jämförbara med konventionella 50 cc skotrar) är inte av intresse för pendlare på grund av deras begränsade maximala hastighet. Kraftfullare elektriska tvåhjulingar har å andra sidan alltid haft permanent installerat batteri, vilket i princip kräver en egen parkeringsplats med laddningsanläggningar.

– Continental Engineering Services och VARTA har gemensamt utvecklat en attraktiv lösning för pendlare utan egen parkeringsplats, säger Alex Rupprecht. Det 48 volt utbytbara batteriet baserat på den revolutionerande V4Drive-cellen och vårt innovativa batterihanteringssystem säkerställer genombrottet för elektrisk mobilitet på två hjul i pendlartrafiken. Batterisystemet har både hög energi- och effekttäthet och uppfyller de fordonsstandarder som krävs i denna prestandaklass. I kombination med den intelligenta batterihanteringen möjliggör batteripaketet räckvidder som är lämpliga för daglig användning, det kan enkelt tas bort och laddas snabbt. En idealisk lösning för pendlare utan laddningsmöjligheter på parkeringsplatsen, Director Business Segment Driveline & Electrification på CES.

Continental_PP_V4Drive_1. Foto: Continental

Ny kraftfull batterilösning kan revolutionera tvåhjulig trafik

Intelligenta batterilösningar är nyckeln till elektromobilitetens framgång. När allt kommer omkring måste övergången från konventionell drivteknik till hållbara drivvarianter krävs framför allt en sak: kraftfulla och robusta batterisystem.

Egenskaper som hög energidensitet, snabbladdningsförmåga och flexibilitet i design som mot vår cylindriska V4Drive-cell är avgörande kriterier för framsteg inom elektromobilitet. Dessutom är intelligent batterihantering viktigt för att kunna ta upp full prestanda för batterilösningar. Med Continental Engineering Services har vi en perfekt partner som kombinerar vår kunskap om batteri- och lagringslösningar med beprövad banbrytande teknik för fordon. På så sätt kommer vi att fortsätta att gemensamt utveckla teknik som ger människor ett stort mervärde och sist men inte minst miljön. Den lätt utbytbara och snabbt laddningsbara batterilösningen för högpresterande elektriska tvåhjulingar erbjuder alla fördelar som användarna förväntar sig av en urban och miljövänlig tvåhjuling, förklarar Gordon Clements, General Manager på VARTA Solutions.

Continental_PP_V4Drive_2. Foto: Continental

Samarbetet mellan två stora traditionella företag möjliggör nu detta tekniska språng. Med bakgrund av allt mindre fossila bränslen och deras påverkan på klimatet vill CES och VARTA använda detta partnerskap för att främja utsläppssnåla, särskilt robusta och ekonomiska drivalternativ. VARTA är ett av de ledande teknikföretagen för batterier och energilagring. Continental Engineering Services erbjuder å andra sidan omfattande kunskap i utvecklingen av teknik och komponenter för batteridrivna elfordon. Med Continentals kompletta fordons- och tvåhjulingsportfölj bakom sig kan CES som helägt dotterbolag utveckla innovativa, pragmatiska och sist men inte minst, kostnadseffektiva lösningar särskilt snabbt. Komponenter och systemutvecklingsarbete som redan har provats och testats i stora serier kan anpassas individuellt och vidareutvecklas exakt. Således kunde det nya batterisystemet för elektriska tvåhjulingar realiseras på bara ett halvår från den första idén till den fullt fungerande prototypen.

About Däckavisen 802 Articles
Nyheter inom däck- och fälgbranschen