Continental levererar däck och service till elbilsflotta

Volkswagen mobilitetstjänsteleverantör MOIA har erbjudit sina tjänster i Hannover sedan sommaren 2018 - med omedelbar support från Conti360 ° Fleet Solutions. Foto: MOIA GmbH

Continental och MOIA går samman för att bidra till framtidens hållbara rörlighet. Continental tillhandahåller däck och service till MOIA, en leverantör av tjänster för samåkning i Hamburg och Hannover i Tyskland, i enlighet med det körsträckebaserade avtalet Conti360° Fleet Solutions.

Continental kommer, i samarbete med sin servicepartner Vergölst, att övervaka däckens prestanda och tillhandahålla service vid haveri.

– Vi har lyckats föra över vårt etablerade 360° Fleet Solutions-koncept från den tunga sektorn med lastbilar och bussar till MOIA:s nya och innovativa mobilitetskoncept, säger Annika Lorenz, chef för Fleet Business Germany hos Continental.

MOIA som tillhör Volkswagen-koncernen började tillhandahålla tjänster för samåkning i mitten av 2018 i Hannover och i april 2019 i Hamburg. Med MOIA:s samåkning kan upp till sex personer med liknande startpunkt och destination dela en av bolagets många vans. MOIA skapar, som ett komplement till kollektivtrafiken och andra mobilitetstjänster, ytterligare incitament för stadsbor att lämna bilen hemma. På så sätt hjälper MOIA städerna att lösa sina trafikproblem som luftföroreningar, trafikstockningar, buller och platsbrist, samt att uppnå sina hållbarhetsmål. Tjänsten bokas enkelt via en app.

– Vi har utvecklat VanContact 4Season-däcket till MOIA:s fordon i linje med Volkswagens krav. Däcket har lågt rullmotstånd för ökad räckvidd och ger samtidigt goda bromsegenskaper på våta och hala vägar, optimal åkkomfort och säkerhet i toppklass, berättar Annika Lorenz.

– Vi är mycket glada över att ha en så pålitlig samarbetspartner som Continental för våra fordonsflottor i Hamburg och Hannover. Tack vare att detta däck har tagits fram specifikt för oss i kombination med Conti360° Fleet Solutions-konceptet kan vi säkerställa ökad säkerhet och med dygnet runt-servicen vid däckhaveri kommer det att innebära ökad effektivitet för våra fordonsflottor, säger Jens-Michael May, vd för MOIA Operations Germany GmbH.

Med Continentals heltäckande servicelösning säkerställer MOIA att alla fordons däcktryck övervakas och att däcken hålls i utmärkt skick. På så sätt kan man utnyttja däcken optimalt och dessutom minska belastningen på batteriet. Den fasta avgiften för den heltäckande däckservice som ingår i Continentals serviceerbjudande bidrar till att eliminera oväntade däckrelaterade kostnader. Samarbetet mellan MOIA och Continental utgör således ett innovativt koncept som visar vägen mot framtidens hållbara rörlighet.

Conti360° Fleet Solutions är Continentals heltäckande däckservicelösning som kan anpassas efter kundens specifika behov, så att de kan minimera sina körkostnader vad beträffar däck och service. I tjänsten ingår val av rätt däck, korrekt montering, regelbundna inspektioner och rapportering, snabb hjälp vid däckhaveri samt korrekt hantering av utslitna däck.

Profilbild
About Joakim Held 600 Articles
Nyheter inom däck- och fälgbranschen