Continental jordbruksdäck avvecklas

Continental avslutar sin verksamhet inom jordbruksdäck och satsar framåt på materialhantering, entreprenad och hamndrift.
Continental har meddelat en strategisk omställning i sin affärsenhet för specialdäck, Commercial Specialty Tires (CST). Bolaget kommer att avveckla segmentet för jordbruksdäck före utgången av 2025 och i stället koncentrera sina resurser och investeringar på tre kärnområden: materialhantering, entreprenadmaskiner och däck för hamndrift.
Bakgrunden är en genomlysning av affärsområdet där man konstaterat att marknaden för jordbruksdäck har blivit alltmer prispressad och homogeniserad, vilket inte längre stämmer överens med Continentals ambition om att leverera premiumlösningar. Avvecklingen påverkar främst personal vid företagets däckfabrik i Lousado, Portugal, men Continental uppger att man aktivt arbetar för att erbjuda nya positioner inom koncernen till de medarbetare som berörs.
— Vi är stolta över de bidrag vi som team har gjort till jordbruksindustrin och de förtroendefulla relationer vi har byggt upp med våra kunder och partners. Att skärpa fokus för vår kommersiella specialdäckverksamhet kommer att ytterligare utnyttja våra resurser mot våra styrkor inom materialhantering, schaktning och hamndrift, säger Paul Williams, chef för Commercial Specialty Tires.
Fram till slutet av 2025 kommer Continental att fortsätta uppfylla samtliga leveransåtaganden för sina jordbruksdäck, där modeller som TractorMaster, Tractor70, Tractor85, CombineMaster och CompactMaster ingår. Samtidigt kommer företagets serie med Multi-Purpose-däck (MPT), som används i flera branscher, att leva vidare inom CST-divisionen.
Beslutet speglar också en förändrad branschlogik där globala däcktillverkare i större utsträckning riktar sina investeringar mot områden med högre tekniskt innehåll, starkare efterfrågan på speciallösningar och mindre prispress. Satsningen på segment som logistik, byggsektorn och hamnverksamhet innebär att Continental nu kanaliserar sina resurser till områden där tillväxtpotentialen bedöms vara högre.
För återförsäljare och kunder inom jordbrukssektorn innebär detta att leveranser och service bibehålls under en övergångsperiod – men att nya produktlanseringar inom jordbrukssegmentet från Continental inte längre är att vänta efter 2025.