Continental gör ContiTech oberoende

Continental planerar att göra ContiTech självständigt under 2026 och omvandlas till ett renodlat globalt däckföretag.
Continental AG meddelar ett av de mest genomgripande stegen i företagets moderna historia. Företaget planerar att göra sin industrifokuserade division ContiTech till ett självständigt bolag senast under 2026, i syfte att omvandla Continental till ett renodlat globalt däckföretag. Beslutet, som togs av koncernledningen, markerar en strategisk fokusering där tre separata, oberoende affärsområden ska skapas: Tires, Automotive och ContiTech.
I den kommande förberedelsefasen kommer man att analysera möjliga alternativ för genomförandet av separationen. En försäljning av ContiTech pekas i dagsläget ut som det mest sannolika utfallet. Affären är tänkt att följa på tidigare beslut om att först spinna av affärsområdet Automotive samt sälja delar av det fordonsinriktade ContiTech-segmentet, Original Equipment Solutions (OESL), som just nu presenteras för potentiella köpare.
– Vi skapar tre starka, oberoende mästare som kommer att uppnå sin fulla tillväxt och värdeskapande potential som oberoende företag, säger Continentals vd Nikolai Setzer.
Som en följd av detta kommer Dr. Ariane Reinhart, HR- och hållbarhetsansvarig i koncernledningen, att lämna sin post den 30 juni 2025. Hon efterträds av Ulrike Hintze, som idag ansvarar för HR inom däckdivisionen. Setzer kommer själv att ta över ansvaret för hållbarhet, utöver sina nuvarande ansvarsområden IT och kommunikation.
Affärsområdenas nya roller:
- Tires (57 000 anställda, €13,9 mdr i försäljning 2024): Fortsätter som kärnverksamhet i Continental med global tillväxt inom hållbarhet, elfordon och digitalisering.
- Automotive (92 000 anställda, €19,4 mdr): Planeras att börsnoteras i Frankfurt i september 2025, med fokus på mjukvarudefinierade fordon och avancerade sensorsystem.
- ContiTech (39 000 anställda, €6,4 mdr): Ska bli en oberoende industriverksamhet med fokus på materiallösningar för gruvdrift, bygg, energi och specialfordon. OESL-delen, som främst tillverkar gummikomponenter till fordonsindustrin, kommer att säljas separat.
Med detta skifte gör Continental sig redo för en ny era där företaget lämnar sin konglomeratstruktur och satsar på spetskompetens i varje affärsområde. För däcktillverkningen innebär det ökade investeringar och strategiskt fokus för att ytterligare stärka positionen inom den globala premiummarknaden.