Continental CrossContact Extreme E

Extreme E däcket CrossContact. Foto: Continental

Continental intervjuar Anuj Jain, däckutvecklare på Continental, som berättar om tekniken bakom ett av de mest robusta däck som utvecklats genom tiderna och vad som skiljer däck för elfordon från deras konventionella motsvarigheter.

Continental är en av grundarna till racingserien Extreme E och från 2021 premiumsponsor. Bolaget kommer att utrusta samtliga elektriska tävlingsbilar med däck för vad som kommer att bli både olika och extremt tuffa tävlingar.I intervjun som följer berättar Anuj Jain, ansvarig för utvecklingen av tävlingsdäcken på Continental, om de speciella utmaningar som bilarna och tävlingsplatserna utgör, den krävande utvecklingsprocessen under exceptionell tidspress och de tekniska detaljerna i vad som utgör detta extraordinära däck.

Anuj Jain, däckutvecklare på Continental.

Continental är en av grundarna samt exklusiv däckleverantör till den nya Extreme E-serien. Innan vi går in på detaljerna, berätta hur och varför du blev däckutvecklare på Continental?

Däckutveckling är ett fascinerande område som har stor inverkan på prestandan hos moderna bilar. Att arbeta i en sådan miljö gör att du ser på däck med nya ögon. För de flesta är däck runda och svarta föremål som roterar – vi ser dem som en av historiens viktigaste uppfinningar och behandlar dem med den respekt de förtjänar. Jag började på Continental år 2017. En av de saker som motiverade mig var den frihet vi som ingenjörer har på Continental när det gäller att skapa innovativa idéer och sedan få möjlighet att omsätta dem i praktiken. Denna atmosfär motiverar och får en att anstränga sig lite extra – vilket också resulterar i oöverträffade lösningar. Något jag skulle vilja säga gör oss till den perfekta partnern för Extreme E-serien.

När fick du veta att du skulle få huvudansvaret för utvecklingen av Extreme E-däcken? Och vad tänkte du när du fick beskedet?

Det här projektet betyder mycket för mig och jag är väldigt tacksam över att ha fått ett sådant förtroende. Vanligtvis tar det mellan två och tre år att utveckla det perfekta däcket för ett specifikt användningsområde och med de unika krav som det ställer. För Extreme E behövde utvecklingen ske på halva tiden. Det är alltid roligare att arbeta mot oddsen så det var med glädje jag tog mig an uppdraget.

Continental har hittills inte direkt varit vidare känd för engagemang i motorsport – samtidigt så är Extreme E är en serie byggd runt den specialutvecklade bilen ODYSSEY 21. Hur tog du dig an uppgiften?

Även om det inte är så känt i Europa så har Continental varit i offroad-branschen en längre tid, inte minst genom sitt engagemang i den nordamerikanska Speed Energy Formula Off-Road-serien, skapad av offroad-föraren tillika tidigare IndyCar- och NASCAR-föraren Robby Gordon 2013. Vid utvecklingen av Extreme E-däcket analyserade vi först den maximala prestandan och robustheten hos ett antal beprövade högpresterande produkter innan vi bestämde oss för att använda Continental CrossContact LX som referenspunkt för den fortsatta processen. Utmaningen rent tekniskt var att anpassa slitbanemönstret, sidoväggen och konstruktionen till de utmanande kraven från de väldigt olika terrängtyperna på tävlingsplatserna.

ODYSSEY 21 är en SUV med elmotor. I vilken utsträckning påverkade motortypen däckutvecklingen och hur skiljer sig dessa däck från de som skulle ha utvecklats för samma bil om den istället drevs av en förbränningsmotor?

Continental är den ledande leverantören av originalutrustningsdäck i Europa och en utvecklingspartner till nästan alla de större biltillverkarna. Det gör att vi har arbetat med specialkrav för eldrivna fordon under ganska lång tid. Vi har för närvarande OE-godkännanden för både Tesla och Audi e-tron vilket gjorde utmaningen något mer hanterlig. Men ODYSSEY 21 är helt unik. När 550 hk överförs till dessa terrängtyper, i en bil som väger in på 1,8 ton, då kan man vara säker på att däcken pressas maximalt. För oss är den stora skillnaden mellan en elektrisk drivlina och en konventionell förbränningsmotor energieffektiviteten. Förbränningsmotorer har vanligtvis mycket lägre energieffektivitet än elmotorer vid omvandlingen av den inkommande energin (den kemiska energin i bränslet eller batteriet) till mekanisk dragkraftsenergi. Verkningsgraden hos förbränningsmotorer är begränsad till ett teoretiskt maxvärde på cirka 60 procent – mycket lägre än den typiska verkningsgraden för elmotorer, där det inte finns någon teoretisk gräns. Kort sagt, vridmomentet som genereras av ODYSSEY 21 kommer att utsätta däcken för extrema krafter.

Extreme E-tävlingarna kommer inte köras på traditionella tävlingsbanor utan på extrema platser som kännetecknas av mycket varierande klimatförhållanden och terräng: kustlinje, regnskog, öken och arktisk tundra. Hur lyckades ni skapa ett däck som fungerar lika säkert, effektivt och tillförlitligt under alla dessa förhållanden?

Eftersom vi inte talar om vanlig körning utan racing, vilket även betyder hastighet, så var det definitivt inte lätt att utveckla ett allrounddäck som inte bara klarar alla olika terrängtyper, utan även bilen i alla tänkbara situationer. I slutändan blev det en bra kompromiss mellan alla olika underlag och det centrala ämnet – hållbarhet. Vi behövde ett däck som kan imponera under alla förhållanden och i alla typer av terräng, samtidigt som vi ville skapa ett hållbart allrounddäck – en one-size-fits-all-lösning. Bakom ratten på varje ODYSSEY 21 sitter det även en dedikerad professionell förare som bara har en tanke, nämligen att pressa bilen och däcken till de yttersta gränserna för att vara snabbare än konkurrenterna. Med detta i åtanke var det tydligt redan från början, förutom att göra däcket robust så behövde vi även tillverka den ultimata produkten med ultrahög prestanda. Jag hade förmånen att kunna sätta ihop ett team med våra bästa ingenjörer, designers och testförare. Annars skulle det aldrig ha gått att utveckla ett av de starkaste däcken genom tiderna för detta speciella ändamål.

Och ni gjorde det dessutom på rekordtid?

Det stämmer. Tiden var aldrig vår vän i det här projektet. Det gjorde att vi var tvungna att planera varje steg i förväg. Mycket av arbetet utfördes parallellt där vi arbetade under ständig press. Vi adderade lager för lager, komponent för komponent för att få däcket vi ville ha och som vi tror kommer att leverera optimal prestanda under givna förhållanden.

Och resultatet då – hur stort är Extreme E-däcket? Och vilka speciella tekniska data bör vi känna till?

På sidoväggen står det 37X12.5 R17, vilket betyder att däcket är 37 tum i diameter, 12,5 tum brett och att det är avsett för montering på 17-tumsfälgar. Slitbanemönstret har optimerats för topprestanda i alla typer av terräng som vår planet kan erbjuda. Gummiblandningen i slitbanan utvecklades speciellt för det här däcket. Mönstret har den perfekta kombinationen av dragkraftsribbor och fickor för att ge maximalt grepp. Slitbaneblocken har förstärkts med extra djupt liggande element och stenutkastare som kastar ut de stenar som fastnar i däckmönstret. Resultatet är ett däck som är robust och tillräckligt hållbart för att klara både Amazonas regnskog och Saharaöknen. Dessutom har det här däcket en helt ny off-shoulder-konstruktion som bildar ett robust gränssnitt mellan slitbanan och sidoväggen. Och utöver att förbättra slitbanemönstrets design förstärkte vi även däckstommen.

Fick du några speciella, oväntade insikter under utvecklingsprocessen?

Naturligtvis hjälper utmanande projekt som detta oss att förbättra våra färdigheter när det gäller däckutveckling. Och det innefattar mer än nya rön och lösningar som kommer att öka prestandan hos framtida däck. Vi förfinande våra processer, vår organisationsstruktur och vårt lagarbete i varje skede av utvecklingsresan – alla viktiga framgångsfaktorer för Continental. Vi kan definitivt använda oss av denna erfarenhet i vårt framtida arbete.

Avslutningsvis, hur förväntansfull är du nu inför den första etappen av Extreme E i Saudiarabien då produkten för första gången körs i ett riktigt race?

Mycket förväntansfull! Det kommer bli ett stolt ögonblick för alla i teamet som har investerat både expertis och hårt arbete i utvecklingen av däcket. Jag vill verkligen tacka hela projektteamet för deras ständiga stöd längsmed vägen. Extreme E kommer att visa upp ett däck som klarar av de mest exceptionella utmaningarna.

Profilbild
About Joakim Held 544 Articles
Nyheter inom däck- och fälgbranschen