Conti lanserar nytt vinterdrivdäck för extrema förhållanden

Continental lanserar ett nytt lastbilsdäck: Nya Conti Scandinavia Extreme HD3 är ett drivdäck som har utvecklats för godstrafik, men även persontransporter (turistbuss), i regioner med kalla och svåra vinterförhållanden. Däcket trivs som bäst på kuperade och slingriga snötäckta vägar.

Conti Scandinavia Extreme HD3 klarar de allra högsta belastningarna och höga vridmoment och rekommenderas särskilt för lastbilar med endast en drivaxel som har svårt att få bra dragkraft. Däcket är främst utvecklat för Norge, Sverige och Finland, där temperaturen kan sjunka ner till -50 grader och där lastbilarna måste arbeta i extrema förhållanden med snö och is som gör körningen mycket krävande. Continental har därför lyssnat på synpunkterna från kunder i denna region, där det krävs vinterdäck med högre prestanda. Däckserien Conti Scandinavia har utvecklats som svar för fordon som arbetar i olika vägförhållanden för att erbjuda bästa möjliga vintergrepp utan att kompromissa med däckets livslängd och hållbarhetsprestanda. Den första däckdimensionen som är tillgänglig nu är 295/80 R 22.5, medan dimensionerna 315/80 R 22.5 och 315/70 R 22.5 kommer att följa i mitten av nästa år.

Målet för Continentals forsknings- och utvecklingsavdelning var att utveckla ett däckmönster som säkerställer bästa möjliga dragkraft i extrema vinterförhållanden. Resultatet är ett drivdäck med det största antalet sajpningar (Över 1.100 st per däck) i Continentals långa vinterdäckshistoria. Dessutom innehåller nya Conti Scandinavia Extreme HD3 följande teknik:

  • Breda tvärgående spår i skuldrorna för att säkerställa maximal dragkraft på lössnö under däckets hela livslängd.
  • Hög andel naturgummi i gummiblandningen säkerställer hög flexibilitet även vid extremt låga temperaturer (-50 °C), vilket maximerar vintergreppet
  • Tredimensionella sajpningar som har två funktioner:
  • 1.Extra stabilitet mellan mönsterblocken vilket ger bättre grepp
  • 2.Öppnare sajpningar som därmed kan samla upp mer snö och ge bättre dragkraft och grepp
  • Varierande djup på sajpningarna för att öka blockens stabilitet.
  • En rörliknande design i botten av sajpningarna minskar påfrestningarna på mönsterblocken och förbättrar på så sätt hållbarheten.

– Continental har en enorm kunskap om att utveckla vinterdäck för våra kunders olika behov. Med lanseringen av nya Conti Scandinavia Extreme HD3 adderar vi ett vinterdäck som verkligen fokuserar på extrem vinterkörning till vår redan breda vinterdäcksportfölj och därmed får vi ett komplett sortiment. Även om vårt nya vinterdäck är utvecklat för extrema förhållanden så har vi, precis som i alla våra produkter, även fokuserat på att se till att göra det så säkert som möjligt för föraren, säger Lutz Stäbner, Head of Product Management för Continental lastbils- och bussdäck i Europa.

I fälttester hos utvalda kunder har nya Conti Scandinavia Extreme HD3 visat prov på sin robusthet på tunga lastbilar där högt vridmoment och tung last utmanar däcket till den yttersta gränsen, speciellt vid körning i uppförsbacke på hala vägar. Däcket visade också prov på hög prestanda på intercity-bussar som kör på snöiga vägar under vintersäsongen och där snöröjningen inte utförs kontinuerligt.

– Vi transporterar produkter för skogsindustrin i norra Finland där väderförhållandena de senaste åren har varit mycket varierande och där temperaturerna plötsligt kan slå om från -25°C till slask och plusgrader. Den årliga körsträckan för våra lastbilar är upp till 40 000 mil där totalvikten på lastbilarna kan uppnå hela 76 ton. I vår verksamhet är de viktigaste egenskaperna hos däcken grepp, riktningsstabilitet och dragkraft vid acceleration. När vädret är så pass oförutsägbart så måste däcken vara tillförlitliga, och vi såg tydligt under våra tester att Conti Scandinavia Extreme HD3 klarade alla dessa utmaningar och var bättre i alla avseenden jämfört med andra däck som vi har använt i tidigare, säger Janne Pohjanen, VD för Pohjaset Oy, i Keminmaa, Finland.

Bild: Janne Pohjanen, VD för Pohjaset Oy, i Keminmaa, Finland.
Profilbild
About Joakim Held 499 Articles
Nyheter inom däck- och fälgbranschen