Bromssträckan på is för året runt-däck över 50 procent längre

året runt-däck
Tidningen Vi bilägare och Nils Svärd har genomfört ett unikt test: alla fyra typer av godkända vinterdäck har tagits med, dubbdäck, nordiska friktionsdäck, europeiska friktionsdäck och så kallade “året runt-däck” har fått göra upp på is, snö, på vått och torrt underlag.

Anledningen till att Vi bilägare ville göra testen var att det med den nya däckmärkningen görs “året runt-däck” lagliga på svenska vintervägar.

– Jag tror aldrig att någon gjort ett så detaljerat test där alla fyra däcktyper jämförs schematiskt med varandra, säger Nils Svärd, Vi bilägare.

3PMSF
Den nya märkningen kallas ”3PMSF” (Three Peak Mountain Snowflake) – på svenska döpt till ”alptopp/snöflinga”.

För att få en 3PMSF-klassning måste däcket klara ett kontrollprov på snö. Det är ett oberoende test men är inte är svårare än att året runt-däck och vissa terrängdäck klarar de uppsatta kraven.

–Den nya 3PMSF-symbolen är bättre än den tidigare M+S-märkningen, säger Bernt Wahlberg, informationschef på STRO till Vi bilägare.

–Det fanns inga kontroller av ett M+S-däck, det var upp till däcktillverkaren själv. Därför uppkom ett behov för oss i Norden att ta fram en speciell vinterdäcklista, efter önskemål av myndigheter och polisen. Nu finns det ett regelverk baserat på standardiserade tester. I och med det tycker vi att vår skandinaviska vinterdäckslista har spelat ut sin roll.

Bernt Wahlberg tror inte att det blir fler året runt-däck med de nya reglerna, så vida inte någon tillverkare gör någon större förändring i sina kampanjer.

–Rätt information är viktigare än lagstiftning.

Testerna
För att ge sina läsare rätt information tog Vi bilägare med ett året runt-däck på sina ordinarie vinterdäckstester. Därmed kan de nu presentera den ultimata jämförelsen mellan alla fyra typer av vinterdäck som nu är lagliga för vinterbruk: dubbdäck, nordiska friktionsdäck, europeiska friktionsdäck och året runt-däck.

I sin sammanställning redovisar Vi bilägare snittresultaten från de fem bästa dubbdäcken och de fem bästa friktionsdäcken i årets vinterdäckstester. De jämförs med ett europeiskt friktionsdäck – Continental WinterContact TS860 – samt året runt-däcket Continental All-SeasonContact. De har båda vunnit tester i europeiska tidningar och är bland de bästa på snö inom sina segment. Vi bilägare vill att man skall betänka att det finns gott om exempel på sämre året runt-däck och europeiska vintersulor än vad deras resultat visar.

Däcktillverkarnas kommentarer
Ett par däcktillverkare har fått uttala sig i  Vi bilägares artikel och de intar en försiktig hållning till det nya reglementet. Per Linder, produktchef på Continental Däck Sverige, hade hellre sett en sommardäckslag än att släppa fram året runt-däck.

– Vi kommer inte att saluföra året runt-däck i våra kanaler. Det kommer inte heller att finnas med på den svenska hemsidan.

Även Nokian uttalar sig och resonerar på liknande sätt. Deras helårsdäck, Weatherproof, kommer inte att erbjudas till svenska konsumenter.

– Weatherproof är ett däck för Centraleuropa. Det kommer inte att marknadsföras eller säljas av Nokian i Sverige, säger Emil Sundholm, produktchef på Nokian Tyres.

Ett året runt-däck som går att köpa i Sverige är Michelin CrossClimate. Det beskrivs som ett ”höst- och vårdäck” trots att det är 3PMSF-märkt.

– Vi rekommenderar inte CrossClimate som vinterdäck i Sverige säger Arne Sköldén, produktexpert på Michelin Nordic.

–Det en produkt för den som bara tillfälligtvis råkar ut för vinterväder, och då företrädesvis i form av snö. De är inte designade för nordisk vinter och bör därför inte användas som vinterdäck.

Is och snö
Vid broms på snö, som trots allt är ett testmoment för 3PMSF-märkningen, har året runt-däcket nära 20 procent längre stoppsträcka än det nordiska friktionsdäcket. Det behöver cirka 3,5 meter längre bromssträcka – från 40 km/tim.

På den kurviga handlingbanan glider året runt-däcket som en klick smör i stekpannan i de hala kurvorna. Det är över åtta sekunder långsammare än det europeiska friktionsdäck, som i sin tur är klart sämre än dubbdäck och nordiska dubbfria.

På is blir skillnaden mellan däcken enorm. Bromssträckan är över 50 procent längre för året runt-däcket än Sveriges vanligaste vinterdäckstyp: dubbdäcket. Trots att vi i bara bromsar från 25 km/tim stannar året runt-däcket mer än en bil-längd senare än det genomsnittliga dubbdäcket, skriver Vi bilägare.

Våt och torr asfalt
Vid test på våt och torr asfalt presterar – som förväntat – året runt-däcket desto bättre. På asfalt är det istället cirka 20 procent längre bromssträcka för dubbdäcken på torr väg och för de nordiska friktionsdäcken på våt väg.

Men året runt-däcket är bara marginellt bättre än det europeiska friktionsdäcket. Detta trots att det europeiska alternativet ändå klarar sig skapligt i snöronderna.

Det finns alltså knappt några fördelar för året runt-däcket jämfört med ett europeiskt friktionsdäck, i så fall krävs rejäla sommartemperaturer för att helårsdäcket ska få ett övertag. Men då vet vi sedan tidigare tester att ett riktigt sommardäck presterar bättre än en året runt-variant.

I Vi bilägares sommardäcktest i nr 4/2017 hade det deltagande året runt-däcket över fyra meter sämre bromssträcka än det bästa sommardäcket, samma skillnad sågs nu mellan året runt-däcket och snittet av de nordiska friktionsdäcket skriver Vi bilägare.

Vi bilägare konstatera sammanfattningsvis att året runt-däck är lagliga att använda på vintern – men det är synnerligen olämpligt.

Du kan läsa hela testen här: (prenumeration krävs)

däckdata compilator