Bridgestone uttalar sig efter F1-avslag

Bridgestone Corporation refokuserar sin globala motorsportstrategi efter FIA och FOG:s senaste uttalande om Formel 1:s däckupphandling.
I ljuset av Federation Internationale de l’Automobile (FIA) och Formula One® Group (FOG) beslut angående nästa däckupphandlingsperiod för F1, har Bridgestone Corporation i Tokyo utfärdat ett uttalande som kastar ljus över företagets framtida planer inom motorsporten.
Företaget understryker sitt åtagande för innovation och hållbarhet i motorsport, ett område där de har 60 års erfarenhet. Bridgestone har också haft öppen dialog med FIA och FOG angående däckupphandlingen för F1, där de presenterade förslag för avancerad teknologi och hållbarhetsinitiativ.
Shuichi Ishibashi, Global CEO för Bridgestone Corporation, sa: “Motorsport har alltid varit en plattform för oss att sträva efter teknologisk excellens och det kommer att fortsätta vara så. Även om vi inte kommer att vara en del av F1 den här gången, har vår process och förslag fått positivt erkännande från FIA och FOG.”
Ishibashi tillade att de kommer att använda motorsport som ett “mobilt laboratorium” för att fortsätta utveckla sin teknologi och bidra till sin strävan efter en hållbar global premiummotorsport.
Bridgestone har också förtydligat sitt “Bridgestone E8 Commitment,” som ligger i linje med företagets vision att vara en hållbar lösningstillverkare fram till 2050. Detta åtagande fokuserar på att skapa värde kring åtta nyckelaspekter: Energi, Ekologi, Effektivitet, Utvidgning, Ekonomi, Känsla, Enkelhet och Ermäktigande.
Företaget avslutar sitt uttalande med att de kommer att arbeta för att inspirera och sprida glädje inom världen av mobilitet, i linje med sitt företagsåtagande. Bridgestone kommer att sätta fokus på att arbeta med partners för att främja en hållbar framtid.