Bridgestone lanserar digital plattform
Bridgestone introducerar “Toolbox”, nästa generations digitala plattform för däckuppföljning av lastbils och bussdäck. Toolbox är tillgänglig både som stationär och mobil applikation, och har redan implementerats globalt i Asien, Mellanöstern, Afrika, Europa, Ryssland och Latinamerika. Det är planerat att släppas i Japan nästa månad.
“Toolbox”, som är utvecklad för att hjälpa Bridgestones mobila fältpersonal, är utformad för att ge meningsfulla och praktiska insikter till åkerier under däckinspektioner. Det kan också ge matchande resultat med de faktiska driftsförhållandena, samt hjälpa kunden att optimera den totala däckanvändningen, däckvalet och underhållsrutiner. “Toolbox” bidrar också till Bridgestones digitalisering av värdekedjan genom att ge ovärderlig data för att förbättra utvecklingen av nya däck.
“Toolbox” kommer att hjälpa till med att förbättra fältproduktiviteten, och i slutet av 2017 kommer den att distribueras i mer än 80 länder och finnas på över 30 språk.
“Toolbox” är också helt integrerad med Bridgestones andra digitala tillgångar som “BASys”, dess hanteringsplattform och “Tirematics” företagets senaste IoT-däcktrycks och temperaturlösning.
I januari 2017 inrättade Bridgestone en organisation som kallas “Digital Solution Center” med uppgift att accelerera den globala utvecklingen och distributionen av digitala lösningar. Med dessa digitala tjänster utökar Bridgestone sitt åtagande mot informations- och kommunikationsteknik.