BKT på väg mot Nästa nivå
BKTs nya europeiska huvudkontor, som invigdes den 5 april, kommer att ligga kvar i Seregno, i utkanten av Milano, men i en byggnad som har totalrenoverats. Man skulle även kunna säga att det har revolutionerats. Det handlar inte bara om design, men BKT vill också förmedla ett budskap till marknaden. Företagets mål är det eftertraktade “Nästa nivå”, ett kodnamn myntat av BKT för sitt strategiska projekt att erövra ledningen.
“Att skapa vårt nya huvudkontor är mer än bara ett arkitektprojekt, för oss har det också en underliggande strategisk betydelse”, förklarar Lucia Salmaso, VD för BKT Europe. “Vi strävar ständigt på att öka vår närvaro och marknadsandel i Europa och framför allt att komma närmare våra europeiska OEM-kunder. Vårt mål är att permanent stärka närvaron av varumärket BKT som är synonymt med Original Equipment Manufacturer (OEM), och vi vet hur vi ska uppnå det. Vi har redan öppnat många dörrar med våra eftermarknadsreferenser och vi fortsätter smida för nya möjligheter. Vårt nya huvudkontor har en nyckelroll i detta projekt. Vi kommer nu att bli mycket starkare än vi någonsin har varit i alla områden och alla sektorer i Europa. Lantbruk, industri, schakt, gruvdrift, hamndrift, trädgårdsarbete och fyrhjulingar. Nu när vi har ett av de mest kompletta sortimenten på marknaden och en ökad produktionskapacitet tack vare vår senaste fabrik, är vi redo att växa.“
Den europeiska marknaden har visat sig vara avgörande för företaget, och representerar 50 % av BKT: s omsättning, som översteg 900 miljoner dollar på global nivå förra året.
De nya lokalerna omfattar 5000 m2, optimerade för våra olika kompetensområden: teknisk utveckling, logistik, OEM, marknadsföring och företagsledning. Ett extremt rationellt och organiserat kontor för de 15 personerna i vårt BKT Europe-team. Det nya, större lagret, som byggdes för att konsolidera de decentraliserade lagren som tidigare låg på andra platser, har nu samma struktur för att förbättra logistikflödet.
Den nya strukturen rymmer också BKT Space, ett informations- och teknikcenter för unikt specialiserade däck som redan har visat sig vara en stor konkurrensfördel. Ingen annanstans i Europa finns det ett liknande centrum, utrustat med ett auditorium och en utbildningsanläggning med plats för upp till 50 personer, perfekt för att organisera konferenser, tekniska möten och mindre evenemang. BKT säger sig ha byggt den perfekta arbetsgruppen för att ta itu med nutiden och framför allt framtiden.
“Vi befinner oss väldigt nära en vändpunkt” säger Rajiv Poddar, VD på BKT. “Här kan vi ta oss an marknadsutmaningar och lansera dem . Vårt första mål är att förstå våra kunders prioriteringar och behov. Vi kommer att kunna göra det bäst i dessa nya lokaler, en helt innovativ och teknisk arbetsmiljö som vi ska använda för att visa att vi kan göra just det och ännu mer. Vi kommer att bevisa att vi är redo att nå Nästa nivå.“
Det har varit en snabb utveckling för BKTs europeiska dotterbolag sedan det grundades 2006 för att övervaka globala strategiska och operativa marknadsförings- och kommunikationsfunktioner för hela BKT-koncernen och hantera OEM-försäljningen i Europa.