BKT och Monster Jam samarbetspartners till 2026
Ändra aldrig på ett vinnande lag. Det är förklaringen till att BKT och Feld Motor Sports, som marknadsför Monster Jam-showen från USA, har bestämt sig för att förlänga sitt samarbete till 2026.
Avtalet undertecknades 2014 och innebar att BKT blev officiell och exklusiv däcktillverkare för samtliga 100 monstertruckar och alla shower över hela världen. Det skulle löpa ut år 2020, men inte nu längre – tack vare de enastående resultaten för båda parter. En “monstruös” ökning av varumärkesmedvetenheten för BKT och företagets däck, som är unikt i sitt slag – tåligt, säkert, exklusivt och högpresterande för Monster Jam.
-Vi är väldigt glada över att få fortsätta den här resan med Monster Jam. Showen väcker stor uppmärksamhet och bidrar till BKT:s tillväxtarbete på global nivå. Effekterna har visat sig vara helt fantastiska, och vårt specialiserade BKT Monster Jam-däck har blivit en sann hjälte. Vi har rent konkret kunnat visa upp vår kompetens och expertis i terrängdäcksegmentet – även när det gäller så extrema användningsområden, säger Arvind Poddar, styrelseordförande och VD för BKT.
-BKT och Monster Jam har samarbetat i projektet för att konstruera ett ändamålsenligt däck till monstertruckarna. Sett ur ett tekniskt perspektiv är detta det mest avancerade däcket någonsin. BKT har gjort sitt yttersta för att tillgodose förarnas säkerhet och samtidigt maximera underhållsvärdet på Monster Jam,berättar Bill Easterly, Vice President Fleet Operations på Monster Jam.
Detta är hemligheten bakom BKT Monster Jam-däcket:
Däcket på 66 tum har mycket hög stabilitet tack vare den speciella däckskuldran, och kan därmed studsa tillbaka i nedslagningsögonblicket och genast återfå sin stabilitet – även efter en landning från tio meters höjd. Det har en hård och robust sidovägg för att motverka skärskador, och den speciella däckklacksdesignen ger ett enastående grepp.
BKT är dessutom redan i full färd med att utveckla den tredje generationen av produkten.
Sida vid sida med Monster Jam visar BKT upp sin långsiktiga affärs- och marknadsföringsstrategi. Företaget tar hjälp av noggranna forsknings- och utvecklingsplaner för att fortsätta designa och konstruera nya lösningar för den globala terrängdäcksmarknaden.
Monster Jam uttrycker ett inspirerande synsätt fullt av energi, precis som BKT.
Och vi ska inte heller glömma att showen engagerar över fyra miljoner åskådare världen över. Sedan 2014 har man hunnit med 780 föreställningar i fler än 100 städer på sex kontinenter med runt 22 miljoner fans över hela världen. Det motsvarar i genomsnitt 40 000 fans per show. BKT interagerar löpande med den här fancommunityn via sina egna kanaler, huvudsakligen sociala medier, och genom en rad generösa kampanjer som anordnas till varje evenemang för att skapa ett starkt engagemang hos publiken. Monster Jam-showen sänds också på tv i Fox Sports 1.
Samtliga Monster Jam-föreställningar och extra innehåll är tillgängligt på BKT:s nya sportwebbplats, som är dedikerad till alla sportevenemang som den multinationella koncernen sponsrar på global nivå: https://sponsorship.bkt-tires.com/