BKT bjöd in sportsponsorer till Indien

BKT har anordnat en exklusiv resa till Indien för de internationella sportdelegationer som är BKT-partners. Resans ändamål: att träffa företagsledningen i Mumbai och att besöka produktionsanläggningen i Bhuj, en modellfabrik både teknologiskt och socialt.
Bland gästerna finns Raymond Domenech,före detta landslagscoach för det franska fotbollslandslaget.
Off-Highwaydäcktillverkaren BKT har bjudit in sina partners inom sport till Indien för att visa dem huvudkontoret i Mumbai, låta dem träffa företagsledningen och besöka BKT:s nyaste produktionsanläggning i Bhuj, i delstaten Gujarat. Ett enastående tillfälle att förevisa företagets ursprung och filosofi samt aktuella affärsmodeller för företagets nya sportpartners.
Under 2018 har BKT i hög grad förändrats jämfört med det förflutna genom att ingå en serie betydande internationella sponsoravtal inom sportens värld – främst inom fotboll, men även cricket.
Detta beslut är en del av BKT:s strategiska process som är inriktad på att öka marknadsandelen inom specialsegmentet Off-Highway från den nuvarande globala andelen på 6 % till 10 % fram till år 2025. Detta ska uppnås genom en strukturerad investerings- och åtgärdsplan.
På frågan om hur detta ambitiösa mål ska uppnås, är BKT:s svar utveckling och utökning av fler och mer tekniska däck med bättre prestanda, konsolidering av säljnätverket, förbättring av eftermarknadsservicen, men även i allra högsta grad ökad varumärkeskännedom.
Det är därför BKT har bestämt sig för att investera i sin image på nyckelmarknader som Italien, Frankrike och Australien genom att sponsra ligorna inom de populäraste sporterna i dessa länder.
I juni 2018 ingick företaget ett treårigt partnerskap med Lega Nazionale Professionisti B, det ledande organet för italienska serie B-mästerskapet i fotboll. Mästerskapet har ändrat sitt namn till Serie BKT från och med innevarande säsong. Detta ger synlighet på alla arenor för B-ligans matcher, på läktarna och under radio- och TV-sändningar.
I september 2018 undertecknade BKT ett sponsoravtal med Ligue de Football Professionel om att bli titelsponsor för Coupe de la Ligue, som nu kallas ”Coupe de la Ligue BKT”.
I september i fjol ingick BKT även ett sponsorskap med KFC Big Bash League (BBL) i form av ett avtal med Cricket Australia, organet som anordnar alla händelser inom cricket i hela landet.
Tack vare dessa allianser har synergier mellan BKT och sportorganisationerna blivit extremt starka och effektiva. Det är härifrån idén om den indiska inbjudan av sportrepresentanterna kommer ifrån. De inbjudna representanterna är Alberto Monguidi, kommunikationschef hos italienska Lega B; Olivier Jaubert, chef och ansvarig för marknadsföring och investerarrelationer och Matthieu Ficot, ansvarig för media, bägge från LFP (Ligue de Football Professionel) samt Nick Thodey, PR-chef inom Cricket Australia.
De olika stoppen på resan var ett i Mumbai för att besöka BKT:s huvudkontor i Indien där Arvind Poddar, ordförande och VD för BKT och Rajiv Poddar, även han VD för BKT, tog emot.
Efter en snabb introduktion reste deltagarna vidare till Bhuj, en liten stad som ligger i den indiska delstaten Gujarat, där BKT har uppfört sin senaste produktionsanläggning, företagets mönsterfabrik.
Efter att ha besökt fabriken och den moderna kolonin där 406 anställda bor med sina familjer, lämnade gruppen till Mumbai, där Raymond Domenech, före detta coach för det franska fotbollslandslaget, anslöt som LFT-ambassadör. Han fick möjlighet att personligen träffa BKT-ledningen och att få information om företagets värderingar och filosofi.
Det är inte någon slump att BKT har valt sport som ett kraftfullt kommunikationsverktyg, eftersom företaget delar dess nyckelvärden: laganda, fair play och konkurrens.
“Verkligen en berikande erfarenhet från alla synvinklar,” sa en av deltagarna i den mycket speciella resan.
Det spelar ingen roll hur olika de representerade internationella sporterna är, de har ett gemensamt mål, nämligen att sprida värden, motion och tränings betydelse och att vara förebilder.
Detta är värden som BKT har kunnat omvandla till ett globalt förändringsprojekt.