Biobaserat gummi i Adidas fotboll VM 2018
Den nya officiella fotbollen från VM 2018 innehåller det biobaserade EPDM-gummit Keltan Eco från ARLANXEO, en av världens ledande leverantörer av syntetgummi.
EPDM-gummiet (etylen-propylendienmonomeren) Keltan Eco 6950 är gummibasen för ett svampgummilager direkt under “Telstar 18” -bollens ytterkåpa. Den fungerar som en formbar kudde för bollen och stöder optimala studsegenskaper under spel. Material som används i detta skikt måste uppfylla strikta krav i egenskaper som täthet, hårdhet och vikt, och de måste också visa god bearbetbarhet. Den viktigaste egenskapen för prestanda är emellertid skiktets elasticitet och fjädring.
“För oss var ekologisk hållbarhet ett grundläggande kriterium vid valet av produkter för fotbolls-VM, säger Stefan Bichler, projektledare för fotbollsverksamheten hos adidas AG. “Vi ville skapa den nya fotbollen med hjälp av högteknologiska material som har imponerande prestandaegenskaper och är också hållbara.”
“Keltan Eco har de kända kvalitetsegenskaperna som EPDM-gummi som tillverkas med fossila råvaror, säger Martin Kleimeier, projektchef och Global Marketing Manager för ARLANXEO Keltan. “Med den kompletta Keltan Eco-portföljen har vi utvecklat EPDM-produkter som sparar resurser, minskar användningen av fossila produkter och har också ett kolfotavtryck som är betydligt lägre än konventionellt tillverkade polymerer”, tillägger Chretien Rooijakkers, chef för Global Marketing för ARLANXEO Keltan business line.
Keltan Eco är världens första EPDM gummi tillverkat med bio-baserad eten extraherad från sockerrör. Beroende på etenhalten i varje gummikvalitet varierar andelen biobaserat material mellan 50 och 70 procent.
Keltan Eco 6950 – typen som används av adidas – kännetecknas av dess amorfa struktur och höga tvärbindningsdensitet. Detta leder till bra lågtemperaturegenskaper och uppfyller kraven på bästa möjliga elasticitet och motståndskraft.
Med sex olika kvaliteter av Keltan Eco gummi som för närvarande finns på marknaden, stödjer ARLANXEO flytten mot mer hållbara produkter och matchar de striktare miljökraven för att minska koldioxidutsläppen, vare sig inom sportbranschen eller bilindustrin.