Billiga däck kan bli dyra
Att snåla in på vinterdäcken är en genväg som straffar sig direkt. ”Du lägger tusenlappar på en dålig produkt”, säger Vi Bilägares däckexpert.
Hösten är på gång och snart är det dags för miljontals svenska bilister att byta däck. Vissa behöver också köpa nya däck när de gamla blivit utslitna.
Då finns det en vanlig miss som många gör – särskilt förare av billigare bilar – som kan vara både farlig och onödig.
– Däck som är billiga kan i själva verket stå dig riktigt dyrt. Dels ekonomiskt, eftersom du betalar tusenlappar för en dålig produkt. Men framför allt säkerhetsmässigt. Budgetdäck kan bli riktigt farliga vid en olycka, säger Nils Svärd, däckexpert på Vi Bilägare.
Att välja bra däck är extra viktigt på billigare och äldre bilar som kan sakna moderna säkerhetssystem som antisladd.
– Det är ofta i familjens andrabil som barnen färdas till skolan eller träningen. Då är det helt bakvänt att också köra på farliga däck, säger Nils Svärd.
Däcktest
I Vi Bilägares senaste test av dubbdäck står Goodyear Ultra Grip Arctic 2 som vinnare. Även Michelin X-Ice North 4 och Nokian Hakkapeliitta 10 är bra val. Testet genomförs årligen i egen regi av Vi Bilägare och varje däck betygsätts i 13 grenar.
Sist kommer Nexen WinGuard WinSpike3.
– Fästet på is är värdelöst. Ett dubbdäck framtaget för skandinaviska vintrar måste klara is bättre än så här!
Enligt Nils Svärd är ett budgetdäck visserligen billigare än ett premiumdäck, men ger ändå inte mycket för pengarna.
– Skillnaden mellan testjumbon och testvinnaren blir bara 460 kr per säsong för fyra däck om de behålls under fem års tid. Då är det bättre att köpa bra däck och se till att de håller längre. Gasa försiktigt, låg hastighet i korsningar och rondeller samt vrid inte på ratten när bilen står still – försök ha den lite på rull – så håller däcken många mil.
Fakta: Häller däcken en säsong till? Tändstickan ger svaret
- 1. Mönsterdjup: Lagen säger att ett vinterdäck måste ha minst 3,5 mm mönsterdjup för att vara lagligt. Det är kontrollerar du enkelt hemma med en tändsticka. Den mörka svaveldelen är 3–4 mm.
- 2. Dubbutstick: Ett dubbdäck utan dubbar är inget att ha. Kolla först på däcket. Sitter dubbarna kvar? Det får inte vara mer än 25 procents skillnad i dubbantal mellan det bästa och sämsta däcket. Känn sedan med handen. Känns dubbarna mot handflatan? Känner du inga dubbar, eller bara några få, är det dags att skaffa nya vinterdäck.
- 3. Ålder: Däck ska förvaras som potatis – mörkt och svalt. Rätt förvarat håller däcken längre än vad många tror. Ta för vana att syna däcksidorna precis nedanför mönstret. Börjar du ana torrsprickor är det hög tid att köpa nytt.
Fakta: Datum för däck du behöver ha koll på
- Det är krav på vinterdäck under perioden 1 december till 31 mars. Kravet gäller om det råder vinterväglag.
- Det är tillåtet med dubbdäck från datumen 1 oktober till 15 april, eller om vinterväglag råder.
- Vinterväglag innebär att det är is, snö, snömodd eller frost på vägen och om det uppstår frågetecken vid en poliskontroll är det polisen som avgör om det råder vinterväglag eller inte.
Fakta: Vilken typ av vinterdäck?
- Dubbdäck passar bäst för den som ofta kör på blankis. Nackdelen är att de knattrar och att de är förbjudna på vissa gator. Generellt sett är ljudnivån för dubbdäck högre än för däck utan dubb.
- Nordiska friktionsdäck är dubbfria däck som är utvecklade för svenska förhållanden med mycket snö. De är mindre bra på våt och torr väg. Ljudnivån brukar vara lägre än för dubbdäck.
- Centraleuropeiska friktionsdäck är dubbfria däck som är anpassade för europeiskt klimat, och som är populära i södra Sverige. De ger bra grepp på torr och våt väg men sämre grepp på snö och is. Ljudnivån brukar vara lägre än för dubbdäck.