Bilägare skjuter upp service

Ökande kostnader driver svenska bilägare att fördröja service och söka billigare verkstäder, vilket väcker säkerhetsfrågor inom verkstadsbranschen.
Svenska bilägare söker alternativa verkstäder och försenar bilservice på grund av stigande levnadskostnader, enligt en rapport från Novus. Nästan en femtedel av de tillfrågade planerar att byta verkstad för att sänka kostnaderna, medan 10% uppger att de kommer att senarelägga sitt nästa verkstadsbesök.
Mekonomen och branschföreningen Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF) ser risker med denna trend. De varnar för att konsumenterna kan hamna hos oseriösa aktörer i jakten på lägre kostnader, något som branschen redan har problem med. I fjol ökade antalet klagomål rörande reparation eller service av bilar till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) med 20%.
Bo Ericsson, vd på SFVF, råder bilägare att välja verkstäder märkta som ‘Godkänd Bilverkstad’ för att säkerställa att dessa följer alla lagar, förordningar och miljökrav. Mekonomen, en verkstadskedja som är märkt som ‘Godkänd Bilverkstad’, styrker detta och poängterar att jämföra priser och utbud kan vara positivt, men man bör aldrig kompromissa med bilens säkerhet och prestanda.
Försening av service kan spara pengar på kort sikt, men det kan också leda till problem med bilens hälsa på längre sikt. “Det är viktigt att bilägare ser till att deras fordon underhålls regelbundet, även om det kan verka dyrt på kort sikt”, säger Madeleine Westerling, kedjechef på Mekonomen. Hon föreslår alternativ som att dela upp betalningen eller att teckna ett serviceavtal för att minska de omedelbara kostnaderna.