Begagnatmarknaden håller stånd i en volatil bilbransch
Begagnatmarknaden håller sig stabil trots svängig nybilsförsäljning och ökad efterfrågan på lätta lastbilar.
Bilförsäljningen i Sverige har upplevt en svängig period där försäljningen av nya bilar sjönk något i april jämfört med en positiv utveckling i mars. Ackumulerat för året är registreringarna 8,2% färre än under 2022. Elbilar står för det största drivmedlet bland nyregistrerade bilar, med en andel på 42% i mars, även om siffran sjönk något till 34% i april.
Teslas framgångar med Model Y och Model 3 resulterade i att märket var det största i mars, men deras leveranser minskade betydligt i april. Volvo, som länge har dominerat förstaplatsen, återtog ledningen i april och är ohotat störst ackumulerat för året.
Klaus Silfvenius, bilhandelansvarig på MRF, förklarar att Teslas position i tabellen troligen kommer att fortsätta vara volatil, eftersom deras leveranser är starkt kopplade till ankomsten av deras fraktfartyg. Mazda och MG är två märken som har haft en stark utveckling i år jämfört med 2022.
Begagnatmarknaden visar sig vara mer stabil, i stort sett i linje med föregående år. Diesel är det vanligaste bränslet på begagnatmarknaden med en andel på drygt 40%, följt av bensin med 34% och elbilar med drygt 6%.
Lätta lastbilars marknad verkar inte påverkas av den lågkonjunktur som vissa spekulerar om. Registreringarna ökade med 10,4% jämfört med föregående år, och många hantverkare uppdaterar nu sina fordon. Silfvenius tror att andelen laddbara transportbilar kommer att nå 20% under 2023.