Banrekord med Pirelli P Zero Trofeo R
Pirelli P Zero Trofeo R har satt nytt rekord med nya Audi RS 3 på legendariska Nurburgring i Tyskland och visar upp möjligheterna hos Pirellis mest sportiga gatudäck.
Audi satte ett nytt rekord på 7m40.748s på den 20,8 kilometer långa banan och slog det tidigare rekordet för kompaktbilar med 4,64 sekunder, som fastställdes redan 2019.
Detta rekord ska ha uppnåtts tack vare prestandan för Trofeo R-däcken, i storlek 265/30Z R19 fram och 245/35Z R19 bak. De större däcken fram är en särskild faktor för att förbättra körupplevelsen för att ge en sportigare känsla.
Tillsammans med sina motsvarigheter från Audi utvecklade Pirellis ingenjörer en skräddarsydd version av P Zero Trofeo R för den senaste RS 3:an som också är homologerade för vägbruk, som härrör från Pirellis erfarenhet av världens främsta världsmästerskap i motorsport. Detta däck använder den senaste tekniken, särskilt när det gäller gummiblandning, struktur och slitbanemönster, som ska kombinera bästa möjliga prestanda på vägen såväl som banan. Exempelvis är slitbanemönstret utformat för att gynna stabilitet på raka vägar såväl som förkorta bromssträckor och förbättra sidogrepp genom kurvor. Dessa däck tillverkas på Pirellis fabrik i Izmit i Turkiet, en anläggning som också producerar motorsportdäck för alla olika motorsportmästerskap som Pirelli är involverade i, med exakt samma teknik och utrustning som används för att göra toppmoderna motorsportdäck.
Ett alternativ till P Zero Trofeo R-däcket är det berömda P Zero, som är utformat för daglig användning för förare som är mindre benägna att köra på bandagar. Detta däck kombinerar prestanda och komfort utan att kompromissa med hastighet, sportig körning och kontroll. Förutom att komplettera den sportiga karaktären hos Audi RS 3 är P Zero också inriktad på hållbarhet: strukturen och materialen på dessa däck har utformats för att optimera rullmotståndet, vilket ger det ett “A” -betyg på den europeiska däcketiketten, med minskad bränsleförbrukning och därmed fördelar för miljön. Utvecklingen av detta däck använde sig också av Pirellis virtuella design och simuleringsteknik, vilket minskar utvecklingstiden för att reagera snabbare på Audis krav och erbjuder andra fördelar när det gäller hållbarhet, med färre fysiska prototyper som behövs. Dessa skräddarsydda däck har en specifik AO -märkning på sidoväggen, vilket anger att de har gjorts för att passa till Audi i linje med Pirellis “perfect fit” -strategi.