Återhämtning på personbilsmarknaden
Personbilsförsäljningen ökade med sju procent i april. Dock visar de första fyra månaderna av 2024 en minskning med 2,5 procent.
Trots en tuff start på året visar personbilsmarknaden tecken på återhämtning. Enligt de senaste siffrorna från Mobility Sweden ökade personbilsförsäljningen med sju procent i april jämfört med samma månad föregående år. Detta är ett välkommet uppsving efter att de första fyra månaderna av 2024 visat en minskning med 2,5 procent jämfört med samma period 2023.
En stor del av återhämtningen kan tillskrivas den ökade efterfrågan på laddhybrider och elhybrider, som nu utgör en tredjedel av alla nyregistrerade personbilar. Dock har elbilsförsäljningen gått i motsatt riktning, med en nedgång på nära två procent i april och en total minskning på 15 procent hittills i år. Totalt registrerades 21 977 nya personbilar i april, vilket är sju procent fler än samma månad förra året.
Företagskunder fortsätter att dominera marknaden och stod för 65 procent av nyregistreringarna i april. För elbilar är företagsandelen ännu högre, med drygt 70 procent av nyregistreringarna under april och 74 procent för årets fyra första månader. Elbilsandelen bland nyregistreringarna för året är 31 procent, vilket är lägre än den prognostiserade andelen på 35 procent för 2024. Laddhybrider ökade däremot med 26 procent i april och med 14 procent under årets första fyra månader jämfört med samma period 2023.
– Vi ser en försiktig optimism på marknaden, drivet av de förväntade räntesänkningarna som kan ge ny skjuts åt bilförsäljningen. Det är dock tydligt att styrmedel behövs för att stimulera privatmarknaden för elbilar där företagen fortfarande står för tre fjärdedelar av nyregistreringarna, säger Sofia Linder, chefsekonom på Mobility Sweden.
Laddinfrastrukturen utvecklas också positivt, med 848 nya publika laddpunkter installerade i april, varav 14 procent är snabbladdare med minst 150 kW effekt. Mobility Sweden planerar att regelbundet rapportera utvecklingen inom laddinfrastruktur med uppdaterad statistik tillgänglig på deras hemsida.
Även marknaden för lätta lastbilar har visat positiva tecken med en ökning på 16 procent under årets första fyra månader. Andelen elfordon bland nyregistreringarna av lätta lastbilar har nu nått cirka 25 procent, vilket drivs av ett ökat utbud och regeringens riktade styrmedel.
Däremot kämpar den tunga lastbilssektorn och bussmarknaden med en minskning på 18 procent respektive nio procent hittills i år. För tunga lastbilar beror minskningen främst på en nedgång i byggbranschen som påverkat efterfrågan avsevärt. Bussmarknadens fluktuationer kan bero på stora upphandlingar samt leveransproblem. Av årets tunga lastbilar och nya bussar är sex respektive fem procent eldrivna.
– Det är viktigt att fortsätta övervaka och stödja alla segment av fordonsmarknaden, särskilt när det gäller de tunga lastbilarna. Där har elektrifieringen inte kommit lika långt och det krävs mer för att den ska ta fart på riktigt. Ett effektivt sätt att främja övergången till elektrifiering skulle vara att regeringen avskaffar skatten på el som används i laddboxar för alla typer av fordon, säger Sofia Linder.