Användandet av mobilen kostar verkstäder miljoner enligt SFVF
I Godkänd Bilverkstad har SFVF och MRF rekommenderat verkstadsägare och chefer att reglera användandet av mobilen. Varför då undrar en del personer?
Några påstår att det är en rättighet att få använda mobilen på arbetstid, samtidigt så slukar den vår arbetstid och den dribblar med vårt psyke.
Vissa raderar Facebook, Linkedin och Instagram, andra stänger av wi-fi, några låser in sin mobil i skåpet medans andra ger den till planeraren eller kundmottagaren. En del stänger av mobilen för att inte få notiser eftersom det stör. Men det är inte bara plingandet och blinkandet som stör oss. Bara blotta närvaron av mobilen gör att vi får svårare att koncentrera oss. När man vill läsa på exempelvis Facebook eller bara kolla hur mycket klockan är så fastnar man i 20 minuters scrollande på Facebook säger Bo Ericsson vd för Sveriges Fordonsverkstäders Förening.
Att ständigt och jämnt vakna till och börja reflektera över tiden som läggs på att stirra på skärmen – totalt fyra timmar per dag enligt senaste statistik är inte vettigt säger Bo Ericsson.
Eftersom den som stirrar i mobilen, läser, mailar eller gör något annat än att ringa också stör andra är det ett växande problem. Alla blir störda, hela tiden, eftersom man vill berätta eller visa sin kollega/kollegor säger Bo Ericsson.
Det är få saker som är mer akut än det här för verkstadens ekonomi. Det förändrar vår demokrati, kostar verkstaden pengar i form av utebliven intäkt, det förändrar vår förmåga att tala med varandra och att bygga relationer.
Om vi leker med tanken att det är som undersökningen säger, d v s att vi lägger fyra timmar om dagen på att kolla i mobilen. Om vi ENDAST lägger 30 minuter av dessa timmar på att använda mobilen på betald arbetstid/dag och utdebiteringen är 900 kr/tim har verkstaden gått miste om 100 350 kr per år i omsättning per anställd. I verkstadsbranschen är vi ca 20 000 mekaniker/tekniker/plåtslagare/lackerare så blir det väldigt många miljoner kronor som kunder betalar för att vi kollar i mobilen och det är inte troligt att kunden vill det.
Under en resa från Kalix till Malmö besökte jag ett 40 tal verkstäder. Några hade reglerat mobiltelefonanvändandet berättar Bo Ericsson. Min fråga var då, hur reagerade personalen då? Förvånansvärt var att, väldigt få var negativa till att låsa in mobilen i skåpet eller ge den till en arbetsledare. Jag brukar fråga de som klagar, om du själv ägde verkstan, skulle du då vilja betala lön till någon som surfade, kolla på Facebook, Linkedin eller liknande? Svaret brukar var givet avslutar Bo Ericsson