Ändringar i Nokians ledning och operativa modell
Nokians däckstrategi i Europa är även i fortsättningen att vara marknadsledande i Norden och växa snabbare än marknaden i Centraleuropa. För att ytterligare driva dessa ambitioner delar företaget nu upp affärsområdena i Europa i två affärsområden: Affärsområde Centraleuropa och affärsområde Nordics.
Anna Hyvönen, SVP Vianor och medlem av Nokian Däck Management Team, har utsetts till SVP Nordics och Vianor, med ytterligare ansvar för Nokian Däck Nordics.
Pontus Stenberg, som har varit SVP Europe och medlem av Nokian Däck Management Team, lämnar företaget för att fortsätta sin karriär utanför Nokian Däck.
Hannu Liitsola, nuvarande VD för Central Europa, har utsetts till tillfällig chef för affärsområdet Centraleuropa.
Både Anna Hyvönen och Hannu Liitsola rapporterar till VD och koncernchef Hille Korhonen. Ändringarna görs omedelbart.
Nokian Däck Nordics och Vianor kommer båda att fungera som separata affärsområde / affärsenheter, men under ett ledarskap med ökande synergier både på strategisk och operativ nivå över de två enheterna.
“One Nordics-modellen, inklusive både Nokian Däck och egen varumärkesverksamhet inom Vianor, kommer under Anna Hyvöns ledarskap att göra det möjligt för oss att ytterligare stärka vår position i Finland, Sverige och Norge. Strukturella och process-synergier är uppenbara och syftet är också att ytterligare klargöra rollerna i affärsområdet Nordics och Business Unit Vianor i distribution “, säger Hille Korhonen, VD och koncernchef för Nokian Däck. “Jag vill tacka Pontus Stenberg för hans bidrag till framgången för företaget under de senaste 8 åren. Vi önskar honom allt det bästa för framtiden. ”
“Resan från en lokal däckproducent till en globalt erkänd bilspecialist har varit anmärkningsvärd och jag är glad över att ha varit en del av den resan”, säger Pontus Stenberg.