ABS Wheels kvar på svarta listan
På Svarta listan hamnar företag som struntar i Arns beslut. ABS Wheels ligger kvar på en mindre föga smickrande sjunde plats, samma placering som de hade i februari 2020.
Tidningen Råd och Rön sammanställer varje år en lista över företag som har ignorerat rekommendationer från Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) och vägrat ersätta sina kunder. Listan innehåller 653 företag, varav 208 i kategorin motorföretag, skriver tidningen Vi Bilägare.
På årets Svarta lista är det sju företag som utmärker sig som säljer bilar eller bildelar genom att vid minst fyra tillfällen under de senaste två åren ha vägrat ersätta sina kunder för fel och brister – trots att ARN dömt till kundens fördel.
Det sjunde företaget, ABS Wheels, säljer fälgar och däck till konsument, de övriga är företag som säljer begagnade bilar. Tvisterna handlar i de flesta fall om fel och brister på begagnade bilar som kunderna upptäckt i efterhand, men som bilhandlarna vägrat ta ansvar för.
Svarta listan publiceras två gånger om året, i februari samt augusti. Företag som inte följer Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer hamnar på tidningen Råd & Röns svarta lista.
Råd & Rön vill varna konsumenter för de här företagen eftersom de struntar i Allmänna reklamationsnämndens beslut.
Syftet med listan är att varna för företag som inte följer Allmänna reklamationsnämndens, ARN:s, rekommendationer. Alla ärenden på listan har bedömts av ARN:s jurister, som kommit till slutsatsen att företagen inte har följt de konsumentlagar och -regler som finns i Sverige.
Ungefär tre månader före publicering kontaktar Råd & Rön ARN och begär ut alla ärenden där företagen inte följt deras rekommendationer. För att vara absolut säkra på att inget företag hamnar på Svarta listan som inte ska vara där, kontaktar Råd & Rön alla företag och anmälare och frågar om de har givit/fått rättelse.
Nedan listas de sju värsta företagen, tillsammans med en beskrivning av de nya ärenden som tillkommit sedan februari 2020, med flest nya ärenden på listan.
Två ärenden rörande bilar som haft flera fel efter köp. ARN rekommenderar att företaget ersätter kunderna med 100 832 kronor. Båda ärendena har tagits vidare till domstol.
Februari 2021
Tre ärenden med begagnade bilar som sålts med fel. ARN rekommenderar att företaget ersätter kunderna med totalt 80 876 kronor. Ett av ärendena har tagits vidare till tingsrätten.
Augusti 2020
Den nya ägaren upptäckte ett flertal fel på bilen. ARN rekommenderar att han ersätts med 15 049 kronor av företaget.
75Ans Bil i Norrköping, Norrköping
Februari 2021
Bilen som köpts för 19 900 kronor behövde reparationer för 22 345 kronor. ARN rekommenderar att företaget står för den kostnaden.
Augusti 2020
Bilen gick sönder och det konstaterades att kamremmen behöver justeras. ARN rekommenderar att företaget gör det och ersätter kunden med 1 755 kronor för omkostnader.
Februari 2020
Fyra ärenden som rör begagnade bilar som inte fungerat som förväntat efter köp. ARN rekommenderar företaget att betala totalt 63 326 kronor till sina kunder.
City Bil Borås AB, Borås
Februari 2021
Den nyinköpta begagnade bilen hade flera fel. Bland annat kom det svart rök från motorn. ARN rekommederar att köpet hävs och att kunden får tillbaka 25 000 kronor. Ärendet har gått vidare till domstol som gett kunden rätt.
Augusti 2020
Bilen var inte i det skick som kunden kunde vänta sig. ARN rekommenderar därför att den erlagda handpenningen på 2 000 kronor återbetalas.
Februari 2020
Tre ärenden rörande begagnade bilar. Nämnden rekommenderar att företaget reparerar bilarna i de första två ärendena och ersätter den tredje kunden med 9 866 kronor. Det första ärendet gick vidare till tingsrätten, där konsumenten vann.
Mälarbil, Stockholm
Februari 2021
Två ärenden med begagnade bilar som haft fel vid försäljningen. ARN rekommenderar att företaget ersätter sina kunder med tillsammans 4 499 kronor.
Augusti 2020
Bilen hade flera fel som behövde åtgärdas. ARN rekommenderar att kunden ersätts med 12 616 kronor för reparationer. Ärendet har gått vidare till tingsrätten.
Februari 2020
ARN rekommenderar att kunden ersätts med 3 500 kronor eftersom fel vinterdäck skickats med bilen.
MQ Bilar AB, Kristianstad
Augusti 2021
Två ärenden som rör begagnade bilar. ARN rekommenderar att företaget ska ta tillbaka bilen i ett av ärendena och att ersätta kunden med 27 360 kronor. I det första ärendet har företaget delvis rättat och betalat tillbaka 100 000 i stället för de 115 000 kronor som ARN rekommenderat.
Februari 2021
Två ärenden. Ett som rör nya vinterdäck och ett som handlar om en trasig fönsterhiss. Arn rekommenderar att bolaget ersätter sina kunder med tillsammans 6 050 kronor.
DXB Bil, Ulricehamn
Februari 2021
Ett ärende som rör en läckande båt och ett ärende som rör en bil med onormal oljeförbrukning. ARN rekommenderar att företaget ersätter kunderna med sammanlagt 273 587 kronor.
Augusti 2020
Kamremmen var inte utbytt som utlovat när bilen köptes. ARN rekommenderar att köparen ersätts med 6 000 kronor.
Februari 2020
Två ärenden. Ett om en bil med brister på bromssystemet och ett om en bil som sålts utan servicebok. ARN rekommenderar att kunderna ersätts med totalt 36 476 kronor.
ABS Wheels, Sigtuna
Augusti 2020
De levererade fälgarna hade fel mått. ARN rekommenderar att företaget tar tillbaka dem och återbetalar 11 339 kronor.
Februari 2020
Tre ärenden som rör felaktigt levererade däck och skadade fälgar. Företaget rekommenderas att ersätta kunderna med sammanlagt 12 784 kronor.